JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
12.7.2025
Yleisönosasto
22.1.2024 11.00

Mielipide | Pertunmaa kannattaa jakaa monestakin syystä

Olen häm­men­ty­nee­nä seu­ran­nut Per­tun­maan kun­ta­lii­to­sa­si­aa. So­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa pai­kal­li­set ei­vät juu­ri­kaan kes­kus­te­le asi­as­ta, joka vai­kut­taa usei­den asuk­kai­den ar­keen enem­män kuin moni muu rat­kai­su vuo­si­kym­me­niin. Ny­ky­ään ko­vas­ti ko­ros­tet­tu osal­lis­ta­va ja osal­lis­tu­va de­mok­ra­tia lois­taa pois­sa­o­lol­laan.

Kun­nan vi­ral­li­nen kan­ta vai­kut­tai­si ole­van Per­tun­maan liit­ty­mi­nen yh­te­näi­se­nä jo­hon­kin naa­pu­riin­sa, mut­ta sitä on pe­rus­tel­tu yl­lät­tä­vän hei­ve­röi­ses­ti. On vä­läy­tel­ty, et­tä ha­jo­a­mi­nen vai­kut­tai­si ne­ga­tii­vi­ses­ti il­ma­pii­riin tai et­tä kun­nan ja­ka­mi­nen oli­si jo­ten­kin vai­ke­aa. Per­tun­maan ja­kau­tu­mi­nen use­am­man kun­nan alu­eel­le tu­li­si huo­mi­oi­da var­tee­no­tet­ta­va­na vaih­to­eh­to­na, kos­ka kun­ta­ra­ken­ne­la­ki ko­ros­taa alu­ei­den elin­voi­mai­suu­den yl­lä­pi­tä­mi­sen tär­keyt­tä ja an­taa ja­ka­mi­seen mah­dol­li­suu­den mui­den vaih­to­eh­to­jen ohel­la.

Sa­maan ai­kaan kun Per­tun­maa tak­ku­aa ta­lou­son­gel­mis­sa, on syy­tä huo­ma­ta, et­tä mo­net pik­ku­kun­nat ym­pä­ri Suo­mea ovat on­nis­tu­neet pa­ran­ta­maan elin­voi­maan­sa ja huol­to­suh­det­taan. Kaik­ki ih­mi­set ei­vät ha­lua asu­maan kau­pun­kei­hin, ei­vät edes pik­ku­kau­pun­kei­hin. Es­so­te tai val­tio ei Per­tun­maa­ta tap­pa­nut, vaan Per­tun­maa tap­poi it­se it­sen­sä jät­tä­mäl­lä huo­leh­ti­mat­ta työ­i­käi­sen vä­es­tön py­sy­vyy­des­tä tai pa­laa­mi­ses­ta, ja uu­di­sa­suk­kai­den muut­ta­mi­ses­ta kun­taan.

Huol­to­suh­teen pi­tää py­syä riit­tä­vän hy­vä­nä. Se tar­koit­taa sat­sauk­sia kou­lui­hin, lu­ki­oon, kou­lu­kyy­tei­hin, kir­jas­toon, lu­pa­vi­ra­no­mais­ten vas­taa­not­to­pis­tei­siin, laa­ja­kais­taan ja tei­hin jne., jot­ta työ­i­käi­set ja per­heel­li­set voi­vat asua alu­eel­la, mak­saa ve­ro­ja ja sa­mal­la pi­tää huol­ta lap­sis­ta ja nuo­ris­ta sekä ikään­ty­vis­tä.

Tar­kas­tel­laan­pa Per­tun­maan naa­pu­rien suh­tau­tu­mis­ta asi­aan. Hir­ven­sal­men kun­nan­joh­ta­ja en­na­koi tie­tyn kun­ta­lii­tos­rat­kai­sun osal­ta po­liit­ti­sia ris­ti­ve­to­ja ja kup­pi­kun­tien syn­ty­mis­tä, ja kom­men­toi kun­nan suos­tu­van kor­kein­taan ”he­vos­ten pi­te­li­jäk­si”.

Hei­no­la ei ole esit­tä­mäs­sä kiin­nos­tus­ta lii­tok­seen. Män­ty­har­ju tun­nus­taa sel­ke­äs­ti oman­kin ta­lous­ti­lan­teen­sa haas­ta­vuu­den ei­kä ole käsi pys­tys­sä ot­ta­mas­sa li­sää elä­tet­tä­viä. Har­to­lan kun­nan­joh­ta­ja oli esit­tä­nyt, et­tä kun­ta­lii­tos­sel­vi­tyk­seen ei ryh­dyt­täi­si, mut­ta luot­ta­mus­hen­ki­löt kui­ten­kin päät­ti­vät toi­sin. Jout­sa il­mai­si kiin­nos­tuk­sen neu­vot­te­lui­hin, mut­ta ”il­man in­to­hi­mo­ja”.

Naa­pu­ri­kun­nis­sa siis ym­mär­re­tään erit­täin hy­vin, et­tä Per­tun­maan alu­een ydi­non­gel­mat ei­vät kor­jaan­nu tai ka­toa sil­lä, et­tä krii­si­kun­ta lii­te­tään toi­seen pie­neen naa­pu­ri­kun­taan. Alu­een vä­es­töä ja hei­dän toi­meen­tu­loa kun ei vaih­de­ta kun­ta­lii­tok­ses­sa. Naa­pu­rit ym­mär­tä­vät, et­tä Per­tun­maan liit­tä­mi­nen saat­taa teh­dä hei­dän omien asuk­kai­den­sa elä­män ny­kyis­tä tu­ka­lam­mak­si.

Rat­kais­ta­vak­si lii­tok­ses­sa jää­kin, mi­ten Per­tun­maan alu­een pal­ve­lut tu­le­vai­suu­des­sa jär­jes­tään, jos kun­ta ei niis­tä it­se­kään ole sel­vin­nyt. Jos sitä ra­haa ker­ran ei ole, niin kir­kon­ky­läl­le lo­put­kaan vä­häi­set pal­ve­lut tus­kin jää­vät, kos­ka ei uu­des­ta kun­nas­ta ala vir­ra­ta ra­haa Per­tun­maal­le. Maa­kun­ta- ja hy­vin­voin­ti­a­lu­e­ra­jo­jen ta­kia kaik­kia pal­ve­lui­ta ei myös­kään ole va­paas­ti saa­ta­vil­la edes lä­him­mäs­tä naa­pu­ri­kun­nas­ta.

Alu­een kan­nal­ta en­si­si­jai­sen tär­ke­ää on nyt täs­sä koh­taa teh­dä pit­kä­jän­tei­nen ja kau­as­kan­toi­nen rat­kai­su, jos­sa ny­kyi­sen Per­tun­maan alu­een eri osien ja reu­na-alu­ei­den­kin elin­voi­mai­suus on jat­kos­sa­kin tur­vat­tu. Il­ma­pii­ri ja muut kun­ta­lii­tok­sen jär­jes­te­lyn ”vai­keu­det” ei­vät ole re­le­vant­te­ja seik­ko­ja, jos rat­kai­sus­sa täh­dä­tään elin­voi­mai­suu­den pa­ran­ta­mi­seen eli sii­hen, et­tä alu­een ve­to­voi­ma ja pi­to­voi­ma saa­daan pa­rem­mak­si.

Vaik­ka maa­seu­dun elä­män­ta­paan luon­nol­li­se­na osa­na kuu­luu pal­ve­lui­den etäi­nen si­jain­ti, joka nur­kal­ta pal­ve­lui­den pi­tää ol­la kui­ten­kin ol­la koh­tuul­li­sen mat­kan pääs­sä. Riit­tä­vän lä­hel­lä on käy­tän­nös­sä 20–30 km, mut­ta riit­tä­vän lä­hel­lä ei enää ole 40–70 km. On hul­lua, et­tä nyt­kin esi­mer­kik­si Ruo­ras­mä­en ky­läs­tä käy­dään lu­ki­os­sa Män­ty­har­jul­la yli 40 km pääs­sä, kun Jout­sas­sa lu­kio oli­si 20 km lä­hem­pä­nä.

Per­tun­maan liit­ty­es­sä ko­ko­nai­se­na mi­hin ta­han­sa suun­taan, näi­tä hul­lu­ja ti­lan­tei­ta syn­tyi­si vain en­tis­tä enem­män, joka puo­les­taan pit­käl­lä ai­ka­vä­lil­lä joh­tai­si tiet­ty­jen alu­ei­den lo­pul­li­seen sur­kas­tu­mi­seen. Jos ter­veys­pal­ve­lut, kou­lun­käyn­ti­mah­dol­li­suu­det ja kir­jas­tot ovat 40–60 km pääs­sä. Tämä ei hou­kut­te­le uu­sia asuk­kai­ta ja voi saa­da ny­kyi­set­kin muut­ta­maan pois. Ko­ko­nai­sen Per­tun­maan liit­tä­mi­sen nä­kö­kul­mas­ta - oli­si suun­ta­na sit­ten poh­joi­nen tai ete­lä tai län­si - syn­tyy yk­sis­tään maan­tie­teel­li­sis­tä sei­kois­ta joh­tu­en alu­ei­ta, jot­ka jäi­si­vät käy­tän­nöl­li­ses­ti kat­so­en lii­an etääl­le uu­des­ta kes­kuk­ses­ta.

Per­tun­maan ja­ka­mi­nen use­am­man kun­nan alu­eel­le on­kin var­tee­no­tet­ta­va vaih­to­eh­to, vaik­ka vai­kea toki sa­noa, mi­hin kun­ta­sel­vi­tyk­ses­sä ja sii­nä teh­tä­vis­sä kun­ta­ta­lou­del­li­sis­sa tar­kas­te­luis­sa ai­ka­naan pää­dy­tään. Kun­ta­ra­ken­ne­lain ta­voi­te on, et­tä alu­eet säi­ly­vät mah­dol­li­sim­man elin­kel­poi­si­na.

Ja­ka­mi­sel­la jo­kai­nen reu­na-alue oli­si elin­kel­poi­suu­ten­sa kan­nal­ta jär­ke­vän lä­hel­lä uut­ta kun­ta­kes­kus­ta, jo­ten kaik­ki Per­tun­maan kun­nan asuk­kaat ja jä­se­net voit­tai­si­vat sen mitä täs­sä ti­lan­tees­sa voi par­haim­mil­laan­kaan saa­da. Ja­ka­mi­nen myös hel­pot­tai­si on­gel­mien hal­tuun ot­ta­mis­ta uu­sis­sa kun­nis­sa ja pie­nen­täi­si ris­ke­jä. Hy­vin­voin­ti­a­lu­ei­den muo­dos­ta­mi­sen yh­tey­des­sä on jo saa­tu ko­ke­mus­ta sii­tä, mi­ten use­al­la hy­vin­voin­ti­a­lu­eel­la si­jait­se­vat kun­ta­yh­ty­mät on ja­et­tu on­nis­tu­nees­ti eri alu­eil­le.

Näi­tä op­pe­ja voi­tai­siin hyö­dyn­tää myös Per­tun­maal­la. Per­tun­maan kun­ta­ta­lou­del­li­nen taak­ka ja sii­hen liit­ty­vät ris­kit ei­vät ja­ka­mi­ses­sa jäi­si yh­den kun­nan nis­kal­le. Ja­ka­mi­ses­sa vas­taa­not­ta­vil­le kun­nil­le pie­net pa­la­set Per­tun­maas­ta mer­kit­si­si­vät vä­hä­ris­ki­syy­den li­säk­si sa­mal­la uu­sien pal­ve­lun­käyt­tä­jien saa­mis­ta, jol­loin ole­mas­sa ole­vil­le pal­ve­luil­le saa­daan va­kaam­pi käyt­tä­jä­poh­ja. Voi­si­kin ku­vi­tel­la, et­tä ja­ka­mi­nen oli­si pit­käs­sä juok­sus­sa ns. WIN-WIN-ti­lan­ne kai­kil­le, vaik­ka se tek­nis­ten yk­si­tyis­koh­tien osal­ta on hie­man työ­lääm­pi kuin kun­nan liit­tä­mi­nen ko­ko­nai­se­na.

Pari päi­vää sit­ten lai­toin it­se vi­reil­le oman ky­lä­ni osal­ta ad­res­sin alu­een liit­tä­mi­ses­tä naa­pu­ri­kun­taan Jout­saan, mut­ta yl­lä­tyk­sek­se­ni val­tuus­tos­ta kä­sin mi­nuun­kin hyö­kät­tiin to­del­la suo­raan ja ala-ar­voi­ses­ti. Muu­al­la nor­maa­lia kun­nan jä­sen­ten omaa ak­tii­vi­suut­ta ja oma-aloit­tei­suut­ta ei kaik­ki kun­nan po­liit­ti­set ta­hot sie­dä, ja se on­kin myös eräs iso vir­he.

Me­nes­ty­vät kun­nat ra­ken­ta­vat yh­tei­söä, jos­sa kai­ken­lai­set ih­mi­set ovat yh­tei­söön ter­ve­tul­lei­ta, kaik­ki nä­ke­myk­set ovat ha­lut­tu­ja, ja nii­tä jopa ta­voi­tel­laan ja pun­ta­roi­daan yh­des­sä kaik­kia kes­kus­te­li­joi­ta kun­ni­oit­ta­en. Per­tun­maan kun­nan ja­ka­mi­sen puo­les­ta pu­huu siis se­kin, et­tä ja­et­tu­na täl­lä alu­eel­la jou­dut­tai­siin läh­te­mään po­liit­ti­ses­ti puh­tail­ta pöy­dil­tä ja uu­dis­tu­maan, jol­loin ris­ki Hir­ven­sal­men kun­nan­joh­ta­jan ää­neen sa­no­mas­ta ”kup­pi­kun­tien” syn­ty­mi­ses­tä vä­he­ni­si. Kun­nan ja­ka­mi­sen edun täs­tä nä­kö­kul­mas­ta var­mas­ti ym­mär­tä­vät Per­tun­maan naa­pu­ri­kun­tien val­tuus­tot ja kun­nan­hal­li­tuk­set erit­täin hy­vin.

Taus­tak­si, et­tä olen teh­nyt pit­kän työ­u­ran ener­gi­a­te­ol­li­suu­des­sa ja val­ti­ol­la. Par­hail­laan teen tois­ta mais­te­ri­tut­kin­toa Tam­pe­reen yli­o­pis­tol­la hal­lin­to­tie­teis­tä pää­ai­nee­naan jul­ki­soi­keus ja si­vu­ai­nei­naan muun mu­as­sa kun­ta- ja alu­e­joh­ta­mi­nen. Olen pe­reh­ty­nyt muun mu­as­sa haja-asu­tu­sa­lu­ei­den ja pien­ten kes­kit­ty­mien elin­voi­ma­ky­sy­myk­siin.

FL, HTK Ur­su­la Sie­vä­nen, Ruo­ras­mä­ki