JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
10.5.2025
Joutsan palomiesten arkistoissa on monta kuvaa Draken-hävittäjästä varalaskupaikan eteläisellä levikkeellä. Palomiehiä koulutettiin siihen, kuinka toimia tarvittaessa lentotukikohdan pelastusyksiköissä. Silloin on olennaista tietää, mistä kuomu aukeaa ja mihin vipuun tai nappulaan ei saa koskea ohjaamossa.

Joutsan palomiesten arkistoissa on monta kuvaa Draken-hävittäjästä varalaskupaikan eteläisellä levikkeellä. Palomiehiä koulutettiin siihen, kuinka toimia tarvittaessa lentotukikohdan pelastusyksiköissä. Silloin on olennaista tietää, mistä kuomu aukeaa ja mihin vipuun tai nappulaan ei saa koskea ohjaamossa.

Joutsan palomiesten arkisto

Uutiset
11.9.2022 0.00

Joutsan varalaskupaikalla on viimeksi harjoiteltu vuonna 1978

Moni lu­ki­jam­me on ar­vuu­tel­lut lä­hes­ty­vän Il­ma­voi­mien Baa­na -22 -maan­tie­tu­ki­koh­ta­har­joi­tuk­sen myö­tä, et­tä mil­loin vii­mek­si Jout­san va­ra­las­ku­pai­kal­la on pi­det­ty vas­taa­va il­ma­so­ta­har­joi­tus. Vas­taus tä­hän on, et­tä vuo­den 1978 tou­ko­kuus­sa.

Jout­san Seu­tu ta­voit­ti en­si­kä­den muis­ti­tie­toa ai­hees­ta, sil­lä Lait­jär­ven ke­sä­mök­ki­läi­nen, evers­ti­luut­nant­ti evp. Rai­mo Ras­tas osal­lis­tui ky­sei­seen har­joi­tuk­seen hä­vit­tä­jä­len­tä­jä­nä. Tuol­loin Ras­tas oli so­ti­la­sar­vol­taan kap­tee­ni.

Hä­vit­tä­jä­oh­jaa­jau­ran­sa ai­ka­na Ras­tas len­si Fol­land Gna­teil­la ja Saab Dra­ke­neil­la. Hän jäi re­ser­viin vuon­na 1988 Il­ma­voi­mien pal­ve­luk­ses­ta La­pin Len­nos­ton esi­kun­ta­pääl­li­kön teh­tä­vis­tä.

Il­ma­voi­mien tapa har­joi­tel­la oli jo tuol­loin sa­man­lai­nen, vaik­ka vuo­den 1978 har­joi­tuk­ses­ta on ai­kaa 44 vuot­ta.

– Täl­lai­sen len­to­po­jan kan­nal­ta nämä maan­tie­tu­ki­koh­dis­sa ta­pah­tu­vat har­joi­tuk­set oli­vat mie­len­kiin­toi­sia. Vaik­ka ne va­ra­las­ku­paik­koi­hin pe­rus­tet­ta­vat tu­ki­koh­dat ovat käy­tän­nös­sä yh­tä hy­viä kuin len­to­ken­tät, niin va­ra­las­ku­pai­koil­la on reu­na­es­tei­tä, käy­tän­nös­sä met­sää vä­hän lä­hem­pä­nä kii­to­tie­tä. Sil­loin se voi vai­kut­taa vä­hän ka­pe­am­mal­ta kii­to­tiel­tä oh­jaa­jas­ta.

– Mut­ta ei se ole on­gel­ma. So­ti­las- ja isoil­la si­vii­li­ken­til­lä las­keu­du­taan myös val­koi­sel­le kes­ki­vii­val­le, ja se teh­dään maan­tie­tu­ki­koh­dis­sa sa­mal­la lail­la. Nor­maa­lien si­vii­li­kent­tien kii­to­ra­dan le­veys on 60 met­riä, ei­kä se mer­kit­tä­väs­ti poik­kea maan­tien­koh­tien le­vey­des­tä, ker­too Ras­tas.

Ras­tas ko­ros­taa myös isän­maan koko maan­tie­teen tun­te­mi­sen tär­keyt­tä so­ti­las­len­tä­jäl­le, sil­lä Il­ma­voi­mien oh­jaa­jan pi­tää tun­tea ko­ti­maan­sa. Jo ka­det­ti­na, har­joi­tus­ko­ne­vai­hees­sa, len­ne­tään muu­al­le­kin kuin ko­ti­tu­ki­koh­dan ym­pä­ris­töön. Tais­te­lu­len­tä­jäl­le on etu, kun hän tie­tää maas­ton kor­keu­se­rot ja pin­nan­muo­dot eri alu­eil­la. Ja jos ny­ky­a­jan hie­no na­vi­goin­ti­tek­niik­ka ko­nees­sa pet­tää jos­tain syys­tä, niin rei­si­tas­kus­sa len­tä­jil­lä edel­leen­kin ole­vaan kart­taan ei­vät häi­ri­öt vai­ku­ta.

Sil­loin­kin har­joi­tuk­seen osal­lis­tui len­tä­jiä ja ko­nei­ta kai­kis­ta Il­ma­voi­mien len­nos­tois­ta, ku­ten tu­le­vaan Baa­na -22-har­joi­tuk­seen­kin.

– Jout­sas­sa ope­roi käy­tän­nös­sä kaik­ki sil­loi­nen Il­ma­voi­mien len­to­ka­lus­to. Näi­tä oli­vat muun mu­as­sa MIG-21F, Saab Dra­ken, Il­ju­sin IL-28 ja kul­je­tus­ko­ne DC-3.

Maan­tie­tu­ki­koh­dan eri­tyis­piir­re on, et­tä nii­hin siir­re­tään tar­vit­ta­va len­non­var­mis­tus­ka­lus­to. Se mikä pää­tu­ki­koh­dis­sa on py­sy­vää, on­kin lii­ku­tel­ta­vaa maan­tie­tu­ki­koh­dis­sa, ja so­vel­tuu si­ten eri­no­mai­ses­ti ha­jau­tet­tuun tais­te­lu­ta­paan.

Fol­land Gnat pois­tui pal­ve­lus­käy­tös­tä lo­ka­kuus­sa 1972. Sil­lä­kin eh­dit­tiin har­joi­tel­la va­ra­las­ku­pai­koil­la, mut­ta ei Jout­sas­sa. En­sim­mäi­sen ker­ran Ras­tas len­si va­ra­las­ku­pai­kal­ta 1969 Nii­ni­sa­los­sa sil­loi­sel­la har­joi­tus­ko­neel­la Fou­ga Ma­gis­te­ril­la. Maa­maa­li­am­mun­nat pi­det­tiin lä­hei­sel­lä Poh­jan­kan­kaan har­joi­tu­sa­lu­eel­la.

Everstiluutnantti evp. Raimo Rastas nostalgisissa tunnelmissa Joutsan varalaskupaikalla.

Everstiluutnantti evp. Raimo Rastas nostalgisissa tunnelmissa Joutsan varalaskupaikalla.

Janne Airaksinen

Morjesti ohi ajaessa

Jout­san Seu­tu on uu­ti­soi­nut kai­kis­ta 70-lu­vun har­joi­tuk­sis­ta. Vii­mei­nen so­ta­har­joi­tus on kui­tat­tu nu­me­ros­sam­me 19/1978 yh­del­lä va­lo­ku­val­la: ”Suih­ku­ko­nei­den – kuin myös ku­vam­me esit­tä­män kul­je­tus­ko­neen – jy­li­nä kaik­ko­aa Jout­san tai­vaal­ta tä­nään, jol­loin il­ma­voi­mien so­ta­har­joi­tus va­ra­las­ku­pai­kal­la päät­tyy. Har­joi­tuk­sen vuok­si on lii­ken­ne kan­ta­tiel­lä ol­lut kes­key­tyk­sis­sä 10–20 mi­nuut­tia ker­ral­laan. Maan­tie­lii­ken­ne on suh­tau­tu­nut ym­mär­tä­väi­ses­ti lii­ken­ne­kat­kok­siin.”

Evers­ti­luut­nant­ti evp. Ras­tas ker­too tä­hän liit­ty­vän haus­kan, jos­kin ko­vin ris­ki­alt­tiin, sat­tu­muk­sen. Tuos­sa har­joi­tuk­ses­sa po­lii­sit siis sul­ki­vat val­ta­tien mo­lem­mis­ta päis­tä, kun len­to­ko­ne nou­si tai las­ki.

Mut­ta ku­kaan ei ol­lut hok­san­nut, et­tä myös Jou­si­tiel­tä tu­le­va, ete­läi­sen le­vik­keen koh­dal­la ol­lut liit­ty­mä oli­si myös pi­tä­nyt sul­kea, var­si­nai­sen pää­tien li­säk­si. Pai­kal­li­set muis­ta­vat var­mas­ti hy­vin tuon ris­teyk­sen, joka pan­tiin py­sy­väs­ti poik­ki vas­ta rei­lut vuo­si­kym­men sit­ten.

– Siel­tä si­vu­tiel­tä tuli lin­ja-au­to, kään­tyi val­ta­tiel­le ja läh­ti koh­ti poh­jois­ta. MIG-21 tuli las­kuun sa­maan ai­kaan, ja hä­vit­tä­jä ja lin­ja-au­to tu­li­vat toi­si­aan vas­taan val­ta­tiel­lä. Bus­si ajoi siis­tis­ti oi­ke­al­la kais­tal­la.

– No, len­tä­jä to­te­si jäl­ki­kä­teen: ”Hy­vin so­vit­tiin, minä mor­jens­tin ohi men­nes­sä, ja oli muu­ten kus­ki häm­mäs­ty­neen nä­köi­nen ja mat­kus­ta­jat mei­nas tul­la ik­ku­nas­ta ulos”, hy­mäh­tää Ras­tas to­si­jut­tua ker­to­es­saan.

Len­tä­jä sat­tuu ole­maan Ras­taan ka­det­ti­kurs­si­ka­ve­ri, ja tätä haas­tat­te­lua var­ten Ras­tas oli var­men­ta­nut ta­pah­tu­mien ku­lun. MIG-hä­vit­tä­jä oli vie­lä las­ku­kii­dos­sa koh­taa­mis­ti­lan­tees­sa, ja no­peut­ta­kin oli vie­lä noin 200 km/h. On­nek­si ti­lan­net­ta voi muis­tel­la hy­mys­sä suin, sil­lä ai­nek­set va­ka­vaan tur­maan oli­vat ole­mas­sa.

Jan­ne Ai­rak­si­nen