JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
26.12.2025
Jostain näiltä main viisi ihmistä lähti viimeiselle venematkalleen Hirtesalosta vuonna 1937. Tuolloin myrsky on tuivertanut lujaa kuvan oikean reunan suunnasta ja keskellä avautuva vesialue Niemistenselkä on ollut täynnä vaahtopäitä.

Jostain näiltä main viisi ihmistä lähti viimeiselle venematkalleen Hirtesalosta vuonna 1937. Tuolloin myrsky on tuivertanut lujaa kuvan oikean reunan suunnasta ja keskellä avautuva vesialue Niemistenselkä on ollut täynnä vaahtopäitä.

Mikko Pylvänäinen

Uutiset
26.12.2025 2.47

Jääsjärven tragedia | Joutsan suurin hukkumisonnettomuus tapahtui 1937 – uhrit ja kadoksissa oleva vene on yhä mahdollista löytää

Jut­tu on alun­pe­rin jul­kais­tu 17.3.2021 Jout­san Seu­dus­sa nu­me­ro 11.

Jout­san suu­rin huk­ku­mi­son­net­to­muus ta­pah­tui syk­syl­lä 1937, kun vii­si ih­mis­tä me­neh­tyi ve­neen upot­tua myrs­kys­sä Jääs­jär­ven Suur­sy­vän­se­läl­lä, Nie­mis­ten­ky­län edus­tal­la. Nel­jä uh­reis­ta ja hei­dän ve­neen­sä jäi­vät ka­dok­siin. Alue kuu­lui sil­loin Har­to­laan ja on vas­ta myö­hem­min lii­tet­ty Jout­saan, mut­ta Jaa­ti­sen per­heen koh­ta­lo jär­kyt­ti laa­jal­ti hal­ki sil­loi­sen Suo­men.

Ny­ky­ai­kai­nen tek­niik­ka kai­ku­luo­tai­mi­neen mah­dol­lis­taa, et­tä hei­dän jään­teen­sä on yhä mah­dol­lis­ta löy­tää Jääs­jär­ven sy­vyyk­sis­tä. Tämä on ker­to­mus sii­tä, mitä ker­ran ta­pah­tui, ja mi­ten ar­voi­tus­ta on yri­tet­ty sel­vit­tää va­paa­eh­tois­ten voi­min ku­lu­neen rei­lun vuo­den ai­ka­na.

Prologi. Syyskuun 8. päivä, 1937, myrsky saapuu

Sa­tun­nai­nen ta­pah­tu­ma. Sitä kut­su­taan hy­väk­si on­nek­si, tai huo­nok­si on­nek­si, mut­ta yh­tä kaik­ki, kun het­ki on vää­rä, niin seu­rauk­set ovat koh­ta­lok­kai­ta. Täs­sä ker­to­muk­ses­sa tuo sat­tu­ma joh­ti vii­den ih­mi­sen huk­ku­mi­seen.

Täl­lä ker­taa tuo sa­tun­nai­nen ta­pah­tu­ma oli myrs­ky. It­se asi­as­sa kyse oli har­vi­nai­sen ko­vas­ta myrs­kys­tä, joka ke­hit­tyi jos­sain kau­ka­na län­nes­sä At­lan­tin tuu­li­kat­ti­lois­sa, pu­hal­si yli Ruot­sin erit­täin pa­haa jäl­keä teh­den ja saa­pui sit­ten Suo­men län­si­ran­ni­kol­le kes­ki­viik­ko­na 8. päi­vä syys­kuu­ta.

Il­ta­sa­no­mat ra­por­toi tuo­reel­taan: ”…maa­ham­me saa­pu­nut ver­ra­ten an­ka­ra syys­myrs­ky on rai­von­nut täl­lä ker­taa var­sin laa­jal­la alu­eel­la, ulot­tu­en Itä­me­rel­tä Sak­san ran­ni­kol­le ja län­nes­sä At­lan­tin val­ta­me­rel­le as­ti. Pa­hin myrs­ky­kes­kus siir­tyi jo ei­len Itä-Suo­meen, jos­sa tuu­len voi­mak­kuus oli 8–9 Beu­a­for­dia.”

Kym­me­net sa­no­ma­leh­det ker­toi­vat sa­maan ta­paan laa­jois­ta tu­hois­ta ai­na län­si­ran­ni­kol­ta Laa­to­kal­le ja muu­al­le itä­ra­jal­le as­ti. Sa­ta­kun­nan suun­nas­sa ot­si­koi­tiin, et­tä suu­ret puut kat­ke­si­vat kuin ol­jen­kor­ret myrs­kyn kä­sis­sä. Pu­he­li­nyh­tey­det pää­kau­pun­ki­seu­tuun kat­ke­si­vat täy­sin. Koko maas­sa tuu­li kaa­toi laa­joil­ta alu­eil­ta met­sää, tiet me­ni­vät tuk­koon ja säh­kö- ja pu­he­lin­lan­gat poik­ki.

Te­ri­jo­el­la myrs­ky heit­ti ka­las­ta­jien ve­nei­tä pit­käl­le ran­ta­met­sik­köön sär­kien ne. Mo­nes­sa ran­nik­ko­pi­tä­jäs­sä ve­nei­tä ja proo­mu­ja up­po­si, lai­vo­ja jou­tui me­ri­hä­tään, Lou­nais-Suo­mes­sa oli pu­hu­ri rii­pi­nyt tal­vi­o­me­nat puis­ta, heit­tä­nyt pel­ti- ja pä­re­kat­to­ja maa­han ja sor­ti maan ta­sal­le ra­ken­teil­la ole­van ta­lon Tik­ku­ri­las­sa.

Tuol­loin oli käy­tös­sä bo­fo­ri­as­teik­ko (Be­au­fort) ku­vaa­maan tuu­len no­peut­ta. Kun ku­vauk­set pa­nee yh­teen ran­ni­kol­la ja si­sä­maas­sa mi­tat­tu­jen puus­kien kans­sa, niin pu­hu­taan 8–14 bo­fo­rin tuu­lis­ta.

Eli 17–41 met­riä se­kun­nis­sa pu­hal­ta­neis­ta tuu­lis­ta.

Niemistenkylä, Joutsa, Korpelan talon ranta, 1937, noin kello 17.00

Isän­tä Juu­so Jaa­ti­nen sei­soo ko­ti­ran­nas­saan, val­mii­na pis­tä­mään ve­neen ve­sil­le. Läs­nä on myös työ­vä­es­tä yk­si nuo­ri pii­ka­tyt­tö sekä kak­si Jaa­ti­sen kou­lui­käis­tä ty­tär­tä. Ta­lon kar­jaa on lai­tu­mel­la Hir­te­sa­lon­saa­res­sa Suur­sy­vän­se­län vas­ta­ran­nan suun­nas­sa. Leh­mät täy­tyy lyp­sää, ja väki te­kee läh­töä ar­ki­as­ka­rei­siin­sa.

Em­me tark­kaan tie­dä, mitä tuol­loin ta­pah­tui, mut­ta voim­me vah­vas­ti olet­taa, et­tä lä­hes­ty­vä myrs­ky an­toi jo­tain merk­ke­jä it­ses­tään. Sen tie­däm­me, et­tä myrs­ky tuli ete­län suun­nas­ta. Ny­ky­ään kar­tois­sa lu­kee Nie­mis­ten­sel­kä ja Har­jun­sel­kä, mut­ta yh­tä kaik­ki, tuu­li on saat­ta­nut pyyh­kiä na­va­kas­ti­kin kah­den saa­ren, Veh­ka­sa­lon ja Hir­te­sa­lon ja toi­saal­ta Nie­mis­ten­ky­län vä­liin jää­vää ve­sis­töä myö­ten.

Isän­tä Jaa­ti­sen miet­tei­tä on mah­do­ton­ta tie­tää. Ko­ke­nee­na ve­sil­lä­kul­ki­ja­na hän on saat­ta­nut ar­vi­oi­nut, et­tä sää ei sii­nä het­kes­sä ol­lut lii­an huo­no Hir­te­sa­loon läh­te­mi­sel­le. Pak­ko ja ru­tii­ni saa­da saa­res­sa ole­vat leh­mät lyp­se­tyk­si oli epäi­le­mät­tä mer­kit­tä­väs­sä ase­mas­sa pää­tök­seen läh­teä ylit­tä­mään ve­si­a­lu­et­ta. Oli­han ai­kai­sem­min­kin teh­ty vas­taa­va reis­su sääs­sä kun sääs­sä, mik­si­pä se ei nyt­kin on­nis­tui­si?

Ai­ka­lais­kir­joit­ta­jat ovat ku­vail­leet käy­tös­sä ol­lut­ta moot­to­ri­ve­net­tä pie­neh­kök­si, ja tä­hän ve­nee­seen las­tau­tuu nel­jä hen­keä, eli Jaa­ti­nen it­se, hä­nen kak­si ty­tär­tään ja tei­ni-ikäi­nen pii­ka.

Pai­kal­le tuli myös tuol­loin seit­se­män­vuo­ti­as Heik­ki Jaa­ti­nen, mut­ta hän­tä ei huo­li­ta mu­kaan. Eh­kä hä­nen isään­sä mie­ti­tyt­ti sit­ten­kin sään ke­hit­ty­mi­nen ja pie­nin jä­tet­tiin mai­hin va­ro­toi­men­pi­tee­nä. Toi­saal­ta tie­dos­sa oli, et­tä saa­res­sa oli kyn­tä­mäs­sä ren­ki, ja hä­nel­le piti va­ra­ta paik­ka ve­nees­sä pa­luu­mat­kaa var­ten.

Ker­ro­tun mu­kaan Heik­ki Jaa­ti­nen miet­ti elä­män­sä lop­puun as­ti, mik­si juu­ri hän pe­las­tui ja mik­si juu­ri hä­net jä­tet­tiin mai­hin. Pie­nes­tä po­jas­ta kas­voi ai­kui­nen mies ja jout­sa­lai­set tun­si­vat hä­net myö­hem­min suu­re­na kult­tuu­ri­per­soo­na­na ja muun mu­as­sa en­sim­mäi­sen Jou­to­mie­hen hah­mo­na.

Tätä re­por­taa­sia var­ten on tut­kit­tu kym­me­niä sa­no­ma­leh­ti­ar­tik­ke­lei­ta Kan­sal­lis­kir­jas­ton di­gi­taa­li­sis­ta ar­kis­tois­ta. Mitä seu­raa­vak­si ta­pah­tui, oli on­net­to­muu­suu­ti­nen lä­hem­mäs 30 sa­no­ma­leh­den pals­toil­la syys­kuus­sa 1937. An­ne­taan pu­heen­vuo­ro tun­te­mat­to­mak­si jää­neil­le ai­ka­lais­jour­na­lis­teil­le.

Mik­ke­lin Sa­no­mat ot­si­koi jär­kyt­tä­väs­tä on­net­to­muu­des­ta 11.9: ”Vii­si ih­mis­tä huk­ku­nut, isän­tä kah­den tyt­tä­ren­sä ja pal­ve­li­jain­sa kans­sa ah­to­lan (ve­den val­ta­kun­ta) saa­liik­si. Pie­neh­kö moot­to­ri­ve­ne ei kes­tä­nyt hir­mu­myrs­kyä.”

”Sa­not­tu­na il­ta­na klo 17 oli ta­lol­li­nen Juu­so Jaa­ti­nen läh­te­nyt pie­neh­köl­lä pe­rä­moot­to­ri­ve­neel­lä noin 3 km:n pääs­sä Jääs­jär­ves­sä ole­vaan Hir­te­sa­lo-saa­reen. Mai­nit­tuun saa­reen oli maa­nan­tai­na vie­ty ta­lon kar­ja lai­tu­mel­le, jo­ten ko­toa kä­sin käy­tiin siel­lä kar­jaa lyp­sä­mäs­sä. Jaa­ti­sen mu­ka­na moot­to­ri­ve­nees­sä oli hä­nen tyt­tä­ren­sä 12-vuo­ti­as Sirk­ka ja 9-vuo­ti­as Rai­li sekä ta­lon pal­ve­li­ja, 16-vuo­ti­as An­ni Nie­mi­nen. Pa­luu­mat­kal­le läh­det­tiin jo klo 18 seu­duis­sa ja oli tuol­loin liit­ty­nyt mu­kaan saa­res­sa kyn­tä­mäs­sä ol­lut ta­lon työ­mies 23-vuo­ti­as On­ni Sal­mi­nen.

Hei­dän läh­det­ty­ään saa­res­ta kuul­tiin lä­hei­seen naa­pu­riin moot­to­rin käyn­tiä noin 5–6 mi­nuu­tin ajan, jon­ka jäl­keen se oli la­kan­nut. Kun saa­res­sa kä­vi­jöi­tä ei vie­lä klo 19 ajois­sa­kaan kuu­lu­nut ko­tiin, alet­tiin Kor­pe­lan ta­los­sa epäil­lä pa­hin­ta. Asi­as­ta il­moi­tet­tiin naa­pu­reil­le ja vi­ra­no­mai­sil­le, jot­ka läh­ti­vät kii­rees­ti toi­mit­ta­maan ka­don­nei­den et­sis­ke­ly­jä, jota on edel­leen­kin jat­ket­tu, ol­len mu­ka­na 10–15 ve­net­tä. Tä­hän men­nes­sä on löy­det­ty ai­no­as­taan eväs­kont­ti, ven­heen toi­nen ai­ro ym. pie­nem­piä esi­nei­tä, jot­ka to­dis­ta­vat jär­kyt­tä­vän on­net­to­muu­den ta­pah­tu­neen. Ve­nees­tä, sa­moin kuin huk­ku­neis­ta­kaan, ei ole ta­vat­tu jäl­ke­ä­kään.

Jär­vi, jos­sa on­net­to­muus ta­pah­tui, on n.k. Iso­sel­kä Jääs­jär­ves­sä ja hy­vin syvä, jo­ten ruu­mii­den löy­tä­mi­nen saat­taa tuot­taa han­ka­luuk­sia. Ta­pah­tu­mal­la ei ole yh­tään sil­min­nä­ki­jää. Et­sis­ke­ly­jä jat­ke­taan edel­leen.

Ta­lol­li­sel­ta Juu­so Jaa­ti­sel­ta, 33 vuot­ta, jäi vai­mo ja kak­si pien­tä poi­kaa.”

Kartta näyttää mahdollisen Juuso Jaatisen kuljettaman veneen reitin ja Ylösen tekemän kaikuluotainetsintöjen rajan. Syvänteitä lukuun ottamatta, käytännössä kaikki kartassa näkyvä on viistokaikuluodattu.

Kartta näyttää mahdollisen Juuso Jaatisen kuljettaman veneen reitin ja Ylösen tekemän kaikuluotainetsintöjen rajan. Syvänteitä lukuun ottamatta, käytännössä kaikki kartassa näkyvä on viistokaikuluodattu.

Kari Ylönen

Jääsjärvi, Niemistenselkä, nykyhetki

Pie­ni vene ajaa jär­ven­sel­kää edes­ta­kai­sin. Tois­tu­vas­ti ja pa­la­ten pai­kal­le use­a­na päi­vä­nä myö­häi­sen lop­pu­syk­syn ja al­ku­tal­ven päi­vi­nä 2019. Muo­vis­ta teh­ty vene on niin pie­ni, et­tä se mah­tuu hel­pos­ti pa­ket­ti­au­ton ta­va­ra­ti­laan, ja on­kin tii­min jä­sen­ten kes­kuu­des­sa saa­nut ni­men ”Kip­po­nen”.

Hie­man kyl­py­am­met­ta isom­pi ve­si­kul­ku­neu­vo ot­taa kyy­tiin­sä kui­ten­kin huip­pu­tek­niik­kaa eli viis­to­kai­ku­luo­tai­men, akus­ton säh­kö­moot­to­ria var­ten ja in­to­hi­moi­sen kai­ku­luo­taa­jan käyt­tä­mään ko­ko­nai­suut­ta. Pa­laam­me ny­ky­ai­kaan myö­hem­min ta­ri­nas­sam­me, mut­ta ny­kyi­sin Hä­meen­lin­nas­sa asu­va, mut­ta Per­tun­maal­ta läh­töi­sin ole­va ja Jout­sas­sa lu­ki­on­sa käy­nyt Kari Ylö­nen on ot­ta­nut teh­tä­väk­seen löy­tää noi­den huk­ku­nei­den maal­li­set jään­nök­set ja vä­hin­tään upon­neen ve­neen.

Kuusi päivää myöhemmin, syyskuussa 1937, hukkuneet edelleen kadoksissa

Sa­no­ma­leh­ti Län­si-Savo seu­ra­si ti­lan­net­ta huk­ku­nei­den et­sin­näs­sä ar­tik­ke­lis­saan 14.9.:

”Har­to­las­sa huk­ku­nei­ta ei ole löy­det­ty, vaik­ka pa­ri­kym­men­tä ve­ne­kun­taa on toi­mit­ta­nut naa­raa­mis­ta. Et­sis­ke­ly­jä ja naa­raa­mis­ta on po­lii­si­vi­ra­no­mais­ten joh­dol­la toi­mi­tet­tu joka päi­vä.”

Esi­mer­kik­si huk­ku­mi­sia seu­ran­nee­na sun­nun­tai­na naa­raa­mis­ta suo­rit­ti 20 ve­ne­kun­taa noin 50–60 hen­gen voi­mal­la koko päi­vän. Kova tuu­li vai­keut­ti edel­leen et­sin­tö­jä, joi­ta kui­ten­kin ai­ot­tiin jat­kaa.

Näi­hin ai­koi­hin as­ti säi­ly­nyt muis­ti­tie­to ker­toi, et­tä ky­lä­läi­set ei­vät luo­vut­ta­neet pit­kään ai­kaan, vaan naa­ra­si­vat sit­ke­äs­ti ve­si­a­lu­et­ta. Käy­tet­tä­vis­sä ole­vien leh­ti­tie­to­jen no­jal­la näyt­täi­si to­si­aan sil­tä, et­tä vä­hin­tään huk­ku­mi­sia seu­ran­neen tors­tain ja tiis­tain vä­lil­lä naa­raa­mis­ta on suo­ri­tet­tu. Kyse oli siis köy­teen kiin­ni­te­tyis­tä kouk­ku­päi­sis­tä ha­rois­ta tai muu­ten te­rä­vis­tä vi­ri­tel­mis­tä, joi­ta ve­det­tiin sou­tu­ve­nei­den pe­räs­tä jär­ven poh­jas­sa ja joi­hin huk­ku­nei­den toi­vot­tiin ta­ker­tu­van vaat­teis­taan.

Lop­pu­jen lo­puk­si huk­ku­neet jäi­vät sy­vyyk­siin ka­dok­siin. Jääs­jär­ven ran­nat on tut­kit­tu Har­to­lan sil­loi­sen ni­mis­mie­hen mu­kaan laa­jal­ta ajal­ta. Ka­don­neis­ta ei löy­ty­nyt muu­ta merk­kiä kuin seu­ru­eel­le kuu­lu­nut tuo­hi­nen eväs­kont­ti, mai­to­as­ti­an kan­ta­mis­ta var­ten ol­lut ko­ren­to sekä ai­ro.

Hartolan Jääsjärven uhrit alkavat nousta pinnalle, heinäkuu 1938

Alun lop­pu ko­et­tiin seu­raa­va­na vuon­na, hei­nä­kuus­sa 1938. Lah­ti-ni­mi­nen leh­ti ker­too asi­as­ta seik­ka­pe­räi­sim­min:

”Heti koh­ta teh­tiin kaik­ki mitä voi­tiin, mut­ta jär­vi ei vain luo­vut­ta­nut uh­re­jaan, jot­ka jäi­vät näh­tä­väs­ti kiin­ni jär­ven poh­ja­lie­juun, mis­tä nii­den ir­tau­tu­mi­nen lie­nee hy­vin­kin vai­ke­a­ta, vaik­ka nyt il­mo­jen läm­mit­tyä toi­vo­taan kaik­ki huk­ku­neet saa­ta­van ylös.

Vii­me maa­nan­tai-il­ta­na oli muu­ta­mia ke­sä­vie­rai­ta sou­te­le­mas­sa jär­vel­lä, kun he huo­ma­si­vat jon­kun ou­don möh­kä­leen uis­ken­te­le­van ve­den pin­nal­la tie­tä­mät­tä yh­tään, mikä tuo möh­kä­le oli­si ol­lut. Huo­mi­os­taan he il­moit­ti­vat po­lii­si­vi­ra­no­mai­sil­le, joi­den toi­mes­ta ryh­dyt­tiin asi­as­ta ot­ta­maan sel­koa, jol­loin ha­vait­tiin mie­hen ruu­mis pin­nal­la ja tun­net­tiin se huk­ku­neek­si maan­vil­je­li­jä Jaa­ti­sek­si.

Ruu­mis, joka oli ko­ko­naan sa­ven ja lie­jun pei­tos­sa, nos­tet­tiin ran­nal­le ja saa­tet­tiin ruu­mis­huo­neel­le. Mui­ta huk­ku­nei­ta ei ole vie­lä pin­nal­le ko­hon­nut.”

Ei­kä ko­hon­nut myö­hem­min­kään. Jär­vi piti uh­rin­sa, ja vain isän­tä Jaa­ti­nen pää­si hau­dan le­poon mui­den huk­ku­nei­den ol­les­sa edel­leen­kin sy­vyyk­sien sy­lis­sä. 

Tuol­loin ta­pauk­ses­ta uu­ti­soi enää vain pari leh­teä, kun it­se on­net­to­muus oli kym­me­nien sa­no­ma­leh­tien iso uu­ti­nen. Va­paus-leh­ti li­sä­si edel­lä mai­nit­tuun vie­lä sen yk­si­tyis­koh­dan, et­tä Juu­so Jaa­ti­sen ve­si­ruu­mis nou­si pin­nal­le kes­kel­lä sel­kää ja se huo­mat­tiin ka­la­mies­ten toi­mes­ta.

Kari Ylönen on kuvassa lähdössä neljännelle etsintämatkalleen Jääsjärvelle myöhään viime syksynä.

Kari Ylönen on kuvassa lähdössä neljännelle etsintämatkalleen Jääsjärvelle myöhään viime syksynä.

Mikko Pylvänäinen

Vielä ei ole löytynyt mitään, mutta etsintöjä tullaan jatkamaan – uusia keinoja ja laitteita käyttöön

Mo­der­ni tek­niik­ka ikään kuin avaa sel­vit­tä­mät­tö­miä ta­pauk­sia uu­del­leen. Kari Ylö­nen on har­ras­tus­poh­jal­ta saa­nut luo­tua ve­sis­tö­jen poh­jan tut­ki­mi­ses­ta pien­tä yri­tys­toi­min­taa it­sel­leen. Eri­lai­sis­ta tut­kin­ta­töis­tä hän on saa­nut ko­ke­mus­ta toi­mit­tu­aan On­net­to­muus­tut­kin­ta­kes­kuk­sen (OT­KES) si­vu­toi­mi­se­na tut­ki­ja yli 15 vuot­ta. Kai­ku­luo­taus­töi­den jou­kos­sa on muun mu­as­sa ol­lut Hel­sin­gin kau­pun­gin ti­laa­mat 25 ui­ma­ran­nan poh­ja­kar­toi­tuk­set

Ky­sei­sel­lä ve­si­a­lu­eel­la Jääs­jär­vel­lä hän on käy­nyt yh­dek­sän ker­taa. Vie­lä ei ole tär­pän­nyt, mut­ta run­sas ma­te­ri­aa­li aut­taa ra­jaa­maan tut­ki­muk­sia jat­kos­sa mer­kit­tä­väs­ti. On siis oleel­lis­ta tie­tää, mis­tä ei kan­na­ta et­siä, jot­ta voi kes­kit­tyä to­den­nä­köi­sim­piin koh­tiin. Nyt näyt­tää sil­tä, et­tä jään­tei­den et­si­mi­nen on kes­ki­tet­tä­vä sy­vän­tei­siin.

Syk­syl­lä 2019 Ylö­nen kävi viis­to­kai­ku­luo­taa­mas­sa Ru­ta­lah­des­sa ky­län edus­tan ve­si­a­lu­et­ta yh­den ne­li­ö­ki­lo­met­rin alal­ta kah­den päi­vän ai­ka­na. Tu­lok­se­na oli kiin­nos­ta­va kart­ta löy­döis­tä, ja myös pai­kal­lis­leh­ti kir­joit­ti asi­as­ta.

Ko­ke­mus on osoit­ta­nut, et­tä kun­non haas­tat­te­lu si­säl­tää myös jut­te­lua ai­he­pii­riä si­vu­a­vis­ta asi­ois­ta. Tätä kaut­ta avau­tuu usein li­sää ju­tu­nai­hei­ta, ja niin kävi nyt­kin. Kun Ylö­nen kuu­li al­le­kir­joit­ta­neel­ta Jääs­jär­ven ikä­väs­tä ar­voi­tuk­ses­ta, niin hän in­nos­tui vä­lit­tö­mäs­ti. Tu­lok­se­na oli usei­ta luo­taus­mat­ko­ja lop­pu­vuo­des­ta 2019 ja heti ke­vääl­lä 2020. Ra­joit­ta­vi­na te­ki­jöi­nä oli­vat ai­no­as­taan jää­pei­te ja tuu­len voi­mak­kuus.

Tii­miin tuli heti mui­ta­kin jä­se­niä. Kir­joit­ta­ja sekä Mik­ko Pyl­vä­näi­nen toi­mi­vat taus­ta­tie­don hank­ki­ja­na, Ylö­nen kai­ku­luo­ta­si ve­sis­tö­jä ja Pek­ka Alan­ko poh­ti ta­paus­ta su­kel­ta­jan nä­kö­kul­mas­ta. Pyl­vä­näi­nen myös do­ku­men­toi et­sin­tö­jä vi­de­o­ka­me­ral­la.

Kari Ylösen muovista tehty vene on pieni, mutta siihen mahtuu kaikki tarvittavat tekniikka ja tarvittaessa vaikka kaksikin henkilöä miehistöksi.

Kari Ylösen muovista tehty vene on pieni, mutta siihen mahtuu kaikki tarvittavat tekniikka ja tarvittaessa vaikka kaksikin henkilöä miehistöksi.

Mikko Pylvänäinen

Ylö­sen käyt­tä­mä pie­ni muo­vi­paat­ti vai­kut­taa hy­vin hep­poi­sel­ta ve­sil­le, mut­ta ul­ko­nä­kö pet­tää täs­sä ta­pauk­ses­sa. Vene on yl­lät­tä­vän me­ri­kel­poi­nen tuu­lel­la­kin, ja sii­hen mah­tuu kak­si ai­kuis­ta mies­tä kyy­tiin tut­ki­mus­va­rus­tei­den li­säk­si.

Viis­to­kai­ku­luo­tain on lai­te, joka lä­het­tää akus­ti­sen sig­naa­lin ym­pä­röi­vään ve­teen. Kai­un pe­rus­teel­la lai­te luo näyt­tö­ruu­dul­le va­lo­ku­va­mai­sen otok­sen poh­jan mai­se­mis­ta. Tämä on ko­vin yk­sin­ker­tais­tet­tu ku­vaus pro­ses­sis­ta, mut­ta sen lop­pu­tu­lok­se­na jär­ven- tai me­ren­poh­jas­ta saa tark­kaa ku­vaa.

Viis­to­kai­ku­luo­tain skan­naa ni­men­sä mu­kai­ses­ti viis­tos­sa kul­mas­sa ve­neen si­vuil­le yh­teen­sä 60 met­rin le­vey­del­tä. Ylö­sen käyt­tä­mäl­lä lait­teel­la mak­si­mi­sy­vyys on 20 met­riä. Lait­teel­la saa vi­de­o­ku­vaa, va­lo­ku­via ja si­jain­ti­tie­don koh­tees­ta. Kuva on kyl­lin tark­ka sii­hen, et­tä kat­so­ja tun­nis­taa hel­pos­ti esi­mer­kik­si tu­kit, joh­dot, ve­neet, pol­ku­pyö­rät ja vas­taa­vat. 

Jääs­jär­ven ta­pauk­ses­sa on enem­män kuin to­den­nä­köis­tä, et­tä lait­teel­la on mah­dol­lis­ta löy­tää Jaa­ti­sen vene, moot­to­ri ja las­ti­na ol­lei­ta mai­to­tonk­kia. Pu­hu­taan myös, et­tä las­tis­sa oli­si ol­lut piik­ki­lan­ka­ke­riä. Kaik­ki nämä an­ta­vat vah­van kai­un. Jär­ven poh­jaan ei noil­la ve­sil­lä myös­kään ker­ros­tu pal­jo­a­kaan se­di­ment­te­jä, jo­ten pe­ri­aat­tees­sa ku­vis­sa voi­si erot­tua huk­ku­nei­den jään­tei­tä. To­den­nä­köi­ses­ti kyse oli­si ka­sas­ta lui­ta, jos­sa oli­si mu­ka­na vä­hä­hap­pi­sis­ta olo­suh­teis­ta joh­tu­en eh­kä vaat­tei­den ja jal­ki­nei­den jään­tei­tä. Sy­vyyk­sis­sä on al­hai­nen läm­pö­ti­la läpi vuo­den, ja or­gaa­ni­sen ai­neen la­ho­a­mi­nen on sik­si hi­das­ta.

Ylö­nen on kah­den vuo­den ai­ka­na erot­ta­nut viis­to­ku­vis­taan tois­ta­sa­taa ve­net­tä. Se viit­taa sii­hen, et­tä myös Jaa­ti­sen vene on mah­dol­lis­ta löy­tää. Ylö­nen ni­mit­täin löy­tää sou­tu­ve­neen tyyp­pi­siä koh­tei­ta mel­kein­pä joka jär­ves­tä mitä tut­kii.

– Kun vene up­po­aa, niin ku­vien pe­rus­teel­la suu­rin osa niis­tä on las­keu­tu­nut poh­jal­le oi­kein päin, siis ve­neen poh­ja vas­ten jär­ven poh­jaa.

Mik­si mi­tään ei ole kui­ten­kaan löy­ty­nyt? Loo­gi­sin syy on, et­tä jään­teet si­jait­se­vat sy­vyy­sa­lu­eil­le, joi­hin Ylö­sen viis­to­kai­ku­luo­tain ei ulo­tu. Sy­vin koh­ta tut­ki­tul­la alu­eel­la on to­den­nä­köi­sen ve­neen ajo­lin­jan ete­lä­puo­lel­la, sii­nä vet­tä on 29 met­riä. Uu­teen yri­tyk­seen ke­vääl­lä hän on saa­mas­sa li­sää pari uut­ta et­sin­tä­kei­noa, muun mu­as­sa lai­na­tun mo­ni­kei­lai­men, jon­ka ka­pa­si­teet­ti ulot­tuu hy­vin nyt ky­sees­sä ole­viin sy­vän­tei­siin.

Kari Ylö­nen on suun­nis­tus­har­ras­ta­ja, ja maas­to­kar­tat ovat hä­nel­le si­ten luon­nol­li­ses­ti tut­tu­ja. Nyt hän on suun­nan­nut mie­len­kiin­ton­sa ve­de­na­lai­sen maa­il­man pal­jas­ta­mi­seen.

– Minä in­nos­tuin tuot­ta­maan ku­vaa ja tie­toa ve­si­a­lu­ei­den poh­ja­muo­dois­ta, ja aja­tuk­se­na on ja­kaa tie­to kaik­kien käyt­töön. Se on mi­nul­le osa har­ras­tuk­sen iloa, ja sit­tem­min myös pien­tä yri­tys­toi­min­taa on muo­dos­tu­nut sii­hen ym­pä­ril­le.

– Jääs­jär­ven ta­pauk­ses­ta kiin­nos­tuin, kun tie­sin ka­lus­ton ja it­se­ni suo­ri­tus­ky­vyn ja olin var­ma, et­tä merk­ke­jä ka­don­neis­ta on mah­dol­lis­ta löy­tää. Uu­sien kei­no­jen avul­la et­sin­nät suun­na­taan nyt pie­nem­mäl­le alal­le ja sy­vem­piin ve­siin. On­nis­tu­mi­ses­ta saa iloa, mikä pal­kit­see te­ki­jän­sä, taus­toit­taa Ylö­nen mo­tii­ve­jaan.

Jan­ne Ai­rak­si­nen