JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
26.12.2025
Tapio Höltän aitasta löytyi entisajan maitotonkkia. Jaatisilla on ollut matkassa joko kuvan 40-litrainen maitotonkka, tai sitten sen 50-litrainen versio. Keskellä oleva ankkuria on voitu käyttää naaraamiseen, ehkäpä jopa kyseessä olevaan onnettomuuteen liittyen. – Väline näyttää itsetehdyltä, ollen ehkä kyläsepän käsialaa, ja piikit voisivat olla peräisin hevosvetoisesta lapiorullaäkeestä, arvioi etsintäryhmän jäsen Mikko Pylvänäinen valokuvan perusteella.

Tapio Höltän aitasta löytyi entisajan maitotonkkia. Jaatisilla on ollut matkassa joko kuvan 40-litrainen maitotonkka, tai sitten sen 50-litrainen versio. Keskellä oleva ankkuria on voitu käyttää naaraamiseen, ehkäpä jopa kyseessä olevaan onnettomuuteen liittyen. – Väline näyttää itsetehdyltä, ollen ehkä kyläsepän käsialaa, ja piikit voisivat olla peräisin hevosvetoisesta lapiorullaäkeestä, arvioi etsintäryhmän jäsen Mikko Pylvänäinen valokuvan perusteella.

Janne Airaksinen

Uutiset
26.12.2025 2.49

Jääsjärven tragedia | Hukkumi­son­net­to­muudesta on säilynyt tarkkaa muistitietoa näihin päiviin asti

Seu­raa­va jut­tu on alun­pe­rin jul­kais­tu Jout­san Seu­dus­sa 12.1.2022 nu­me­ros­sa 2.

Jääs­jär­ven huk­ku­nei­den su­rul­li­sen ta­ri­nan seu­raa­mi­nen pai­kal­lis­leh­den ju­tuis­sa vii­me vuo­den ai­ka­na on ol­lut yl­lät­tä­vän mer­ki­tyk­sel­lis­tä mo­nel­le lu­ki­jal­le. Saa­tu pa­lau­te osoit­taa, et­tä on­net­to­muus on kes­kus­te­lut­ta­nut ih­mi­siä ihan vii­me ai­koi­hin as­ti, vaik­ka se ta­pah­tui 1937. On­net­to­muus on ol­lut jopa ole­tet­tua suu­rem­pi jär­ky­tys ai­ka­lai­sil­le.

Leh­del­le vin­kat­tiin, et­tä Nie­mis­ten­ky­läl­lä asu­va Ta­pio Hölt­tä pys­tyi­si ker­to­maan li­sä­tie­to­ja jois­ta­kin on­net­to­muu­den yk­si­tyis­koh­dis­ta.

Näin to­si­aan kävi. Hölt­tä on syn­ty­nyt vuo­sia on­net­to­muu­den jäl­keen, mut­ta kos­ka hä­nen isän­sä ja isoi­sän­sä, mui­den su­ku­lais­ten ohel­la, oli­vat osal­lis­tu­neet ai­koi­naan et­sin­töi­hin, ta­pah­tu­mis­ta ker­rot­tu on jää­nyt mie­leen.

Hölt­tä muis­taa hy­vin, kuin­ka van­hem­pi pol­vi kävi ky­läl­lä tois­tu­vas­ti läpi huk­ku­mi­son­net­to­muut­ta. Sii­hen liit­tyi niin mo­nia rat­kai­se­mat­to­mia asi­oi­ta, et­tä nii­tä on poh­dit­tu jopa vuo­si­kym­me­niä ta­pah­tu­neen jäl­keen.

– Kor­pe­la on tuos­sa naa­pu­ris­sa, ja isä ja isän vel­jet oli­vat siel­lä töis­sä­kin ai­koi­naan. Kyl­lä sii­tä on­net­to­muu­des­ta niin pal­jon on pu­hut­tu, et­tä se on mi­nul­la muis­tis­sa ja var­maan­kin kai­kil­la muil­la­kin van­hem­man pol­ven ky­lä­läi­sil­lä, ker­too Hölt­tä.

En­sin­nä­kin, mik­sei naa­roi­hin tart­tu­nut mi­tään? Tä­män Ta­pio Hölt­tä ker­too mie­ti­tyt­tä­neen mo­nia. Ky­lä­läi­set te­ki­vät ni­mit­täin kaik­ken­sa, et­tä huk­ku­neet oli­si saa­tu ve­ti­ses­tä hau­das­taan.

Sen ajan naa­rat oli­vat pää­a­si­as­sa oma­te­koi­sia. Mah­dol­li­sim­man pit­kän köy­den pää­hän pan­tiin jo­kin kouk­ku, ja juu­ri täs­sä pii­li on­gel­ma.

– Kun luin leh­des­tä, et­tä mi­ten sy­väl­tä (noin 30 met­riä) vene oli löy­det­ty, niin en enää ih­me­tel­lyt ol­len­kaan, mik­sei naa­rois­ta nous­sut mi­tään. Mil­lä ta­lol­la sii­hen ai­kaan oli niin pal­jon köyt­tä, on­ko edes tänä päi­vä­nä­kään.

Myö­hem­pi­nä ai­koi­na on to­det­tu, et­tä naa­ran köy­den pi­tuus on ol­ta­va pal­jon pi­tem­pi kuin huk­ku­nei­den ole­tus­sy­vyys. Vain sil­loin saa­daan naa­ra to­del­la laa­haa­maan poh­jaa, lii­an ly­hy­el­lä köy­del­lä se pyr­kii te­ke­mään hyp­päyk­siä poh­jas­sa. Täs­sä ta­pauk­ses­sa sy­vän­tei­siin oli­si pääs­ty kun­nol­la kä­sik­si vas­ta 50–60 met­riä pit­kil­lä köy­sil­lä.

Ta­pio ei us­ko, et­tä sen ajan ta­lois­ta oli­si tar­vit­ta­vaa mää­rää köyt­tä löy­ty­nyt, kun ote­taan vie­lä huo­mi­oon et­sin­tä­ve­nei­den lu­ku­mää­rä.

Nie­mis­ten­ky­läl­tä ja var­maan­kin myös laa­jem­mal­ta alu­eel­ta kaik­ki saa­ta­vil­la ole­va sou­tu­ve­ne­ka­lus­to oli val­jas­tet­tu naa­raa­mi­seen. Esi­mer­kik­si Ta­pi­on mies­puo­li­set su­ku­lai­set viet­ti­vät mo­nien mui­den jou­kos­sa jär­vel­lä päi­vä­kau­sia. Naa­raa­mi­nen ta­pah­tui ve­neet rin­nan. Ja tätä teh­tiin sit­ke­äs­ti ja päi­vä­kau­pal­la.

Leh­ti­tie­dot täl­tä ajal­ta tie­tä­vät ker­toa, et­tä myrs­kyn jäl­kei­nen kova tuu­li hait­ta­si et­sin­tö­jä, mut­ta ne aloi­tet­tiin heti kuin suin­kin mah­dol­lis­ta. Voim­me ku­vi­tel­la mie­les­säm­me, kuin­ka kak­si­nu­me­roi­nen mää­rä sou­tu­ve­nei­tä on ryh­mit­ty­nyt rin­nan, heit­tä­nyt naa­rat ve­teen, ja kuin­ka ri­vis­tö on aloit­ta­nut hil­jai­sen sou­ta­mi­sen. Toi­vo hii­pui pik­ku­hil­jaa, ja jäl­jel­le jäi vain suru ja ih­me­tys.

Mik­sei edes vene löy­ty­nyt naa­roil­la?

– Si­tä­kin muis­tan pu­hu­tun, et­tä ve­neen us­kot­tiin upon­neen niin sy­väl­le mu­taan, et­tei­vät naa­rat sen vuok­si oli­si sii­hen tart­tu­neet.

Pek­ka Lii­as on toi­nen poh­jaa ja upon­nut­ta ve­net­tä tut­ki­neis­ta kai­ku­luo­taa­jis­ta. Hän mit­ta­si hu­mus­ker­rok­sek­si up­po­a­mis­pai­kan tie­noil­la vain 30–40 sent­tiä, ja vene on sel­väs­ti poh­jal­la nä­ky­vil­lä. En­ti­sa­jan vä­li­neil­le se on yk­sin­ker­tai­ses­ti vain lii­an sy­väl­lä.

En­tä oli­ko vene yli­las­tis­sa? Tätä voi läh­teä haa­ru­koi­maan miet­ti­mäl­lä Lii­ak­sen ku­vis­ta ar­vi­oi­mia mit­to­ja upon­nees­ta ve­nees­tä. Hän on ar­vi­oi­nut ve­neen pi­tuu­dek­si al­le nel­jä met­riä ja le­vey­dek­si rei­lun met­rin. Ta­sa­pe­räi­sen ve­neen pe­rä­o­san si­sä­puo­lel­la kier­tää is­tuin­lau­ta. Kes­ki­koh­dal­la ja keu­lan puo­li­vä­lis­sä on myös is­tuin­lau­dat.

Lii­ak­sen mu­kaan mit­ta-ar­vi­on paik­kan­sa­pi­tä­vyy­des­tä on vai­kea sa­noa mi­tään var­maan. Sy­vyyk­sien pi­meys hait­taa ha­vain­to­jen te­koa, ja jos ve­nees­tä tah­do­taan saa­da mit­ta­suh­teet sel­vil­le, pai­kal­le tar­vit­tai­siin käy­tän­nös­sä su­kel­ta­ja te­ke­mään mit­tauk­set.

Ai­ka­lai­set ovat on­net­to­muu­suu­ti­sis­sa ku­vail­leet sitä ”pie­neh­kök­si moot­to­ri­ve­neek­si” tai ”pie­nek­si pe­rä­moot­to­rik­si”. Jäl­kim­mäi­nen ter­mi viit­taa jut­tu­jen teks­teis­sä ve­neen ko­koon, ei­kä siis voi­man­läh­tee­seen.

Jos aja­tel­laan, et­tä vene oli­si sa­maa ko­ko­luok­kaa kuin esi­mer­kik­si suo­sit­tu vih­reä Päi­jän-sou­tu­ve­ne, niin ny­kyi­sin tuon ko­ko­luo­kan sou­tu­ve­nei­siin saa las­ta­ta nel­jä hen­keä. Le­veyt­tä nois­sa mal­leis­sa on 1,42–1,5 met­riä, pi­tuut­ta 4,71–5,20 m.

Toi­saal­ta, vene on voi­nut ol­la jon­kin ver­ran sitä isom­pi, tä­hän taas viit­taa se, et­tä yli­pään­sä on läh­det­ty ve­sil­le ko­val­la myrs­kyl­lä. Jos­tain on pi­tä­nyt kum­mu­ta us­koa sii­hen, et­tä vene py­syy pin­nal­la huo­nos­sa sääs­sä, vaik­ka kyy­dis­sä on ol­lut vii­si ih­mis­tä ja li­sä­las­ti.

Mi­kä­li kä­vi­si il­mi, et­tä vene on ol­lut us­kot­tua isom­pi ja va­kaam­pi, niin se taas ker­toi­si li­sää myrs­kyn voi­mak­kuu­des­ta.

En­tä­pä las­ti? Us­kot­ta­va muis­ti­tie­to ker­too, et­tä mu­ka­na oli­si ol­lut mai­to­tonk­kia ja piik­ki­lan­ka­ke­riä.

Ta­pio Hölt­tä muis­taa ai­kaa en­nen ny­kyis­tä te­ho­maa­ta­lout­ta. Hä­nel­tä löy­tyy fak­taa Kor­pe­lan ti­lan lyp­sy­leh­mien lu­ku­mää­räs­tä.

– Lyp­sä­viä on ol­lut seit­se­män-kah­dek­san. Kun tie­de­tään sen ajan leh­mien ny­kyi­siä hei­kom­man tuo­tok­sen, niin lyp­set­ty mai­to on voi­nut mah­tua yh­teen­kin tonk­kaan, ar­vi­oi Hölt­tä.

Sil­loin ei ol­lut alu­mii­ni­tonk­kia käy­tös­sä, vaan kyse oli te­räk­si­sis­tä 40–50 lit­ran ton­kis­ta. On mah­dol­lis­ta, et­tä aa­mu­lyp­syn mai­to oli­si jä­tet­ty ton­kas­sa jääh­ty­mään kyl­mään ve­teen, ja las­tat­tu ve­nee­seen il­ta­mai­don kans­sa. Eli ve­nees­sä oli­si ol­lut sii­nä ta­pauk­ses­sa kak­si mai­to­tonk­kaa, enem­män tai vä­hem­män pi­ri­pin­nas­sa. Ai­van täyn­nä ol­les­saan kak­si tonk­kaa oli­si ol­leet hie­man yli 100 ki­lon sat­si ve­neel­le.

Piik­ki­lan­ka­ke­rät ovat pie­noi­nen mys­tee­ri. Tie­dos­sa on, et­tä vii­den­te­nä ve­nee­seen tul­lut ren­ki oli kyn­tä­mäs­sä saa­res­sa. On mah­dol­lis­ta, et­tä kyn­tä­mi­sen edis­ty­mi­sen myö­tä piik­ki­lan­kaa on ke­rit­ty pois pel­to­loh­ko­jen ym­pä­ril­tä.

Mai­to­au­ton kul­jet­ta­ja­na pit­kään toi­mi­nut Mik­ko Pyl­vä­näi­nen on­net­to­muus­ve­neen et­sin­tä­ryh­mäs­tä sekä Hölt­tä, pi­tä­vät kum­pi­kin to­den­nä­köi­se­nä, et­tä leh­mät on vie­ty saa­reen syö­mään niin sa­not­tua äpä­ret­tä. Ter­mil­lä tar­koi­te­taan nii­te­tyn hei­nä­pel­lon jäl­ki­sa­toa, ja leh­mät on joko ui­tet­tu saa­reen tai vie­ty sin­ne lau­tal­la syö­mään pa­rem­man lyp­sy­tuo­tok­sen toi­vos­sa.

– Leh­mä voi syö­dä ylen­syö­dä hei­nää, jol­loin pöt­siin muo­dos­tuu lii­kaa kaa­sua. Pu­hu­taan pu­hal­tu­mi­ses­ta. Piik­ki­lan­gal­la on to­den­nä­köi­ses­ti ra­jat­tu lai­tu­men ko­koa tä­män es­tä­mi­sek­si, ar­vi­oi Pyl­vä­näi­nen.

Piik­ki­lan­gan puut­tu­mi­nen ai­na­kin osas­ta pel­to­ja on huo­mat­tu on­net­to­muu­den jäl­keen, ja tä­män vuok­si on ole­tet­tu nii­den ol­leen ve­nees­sä mu­ka­na. Eh­kä nii­hin liit­ty­en on myös pu­hut­tu jo­tain ta­los­sa en­nen ve­ne­mat­kaa.

Joka ta­pauk­ses­sa Kor­pe­la on ol­lut va­ra­kas talo, sii­tä ker­too jo yk­sin piik­ki­lan­gan ole­mas­sa­o­lo.

– Vie­lä mi­nun lap­suu­des­sa­ni 1950-lu­vul­la puus­ta teh­dyt sä­ren­tä­ai­dat oli­vat hy­vin ylei­siä täl­lä ky­läl­lä. Piik­ki­lan­gat oli­vat kal­lii­ta hank­kia vie­lä sii­hen­kin ai­kaan, ker­too Hölt­tä.

Sitä ei tie­de­tä, ovat­ko myrs­kyn kou­riin jou­tu­neet ke­ven­tä­neet ve­net­tä heit­tä­mäl­lä las­tia, vaik­ka­kin kal­lis­ta ma­te­ri­aa­lia uu­des­taan han­kit­ta­vak­si, lai­dan yli.

Myös ve­ne­moot­to­ri on ol­lut kal­lis ja har­vi­nai­nen 1930-lu­vul­la. Vah­va ole­tus on, et­tä kar­ja­ta­lout­ta har­joit­ta­nut, il­mei­sen va­ra­va­rai­nen Kor­pe­lan tila on hank­ki­nut moot­to­rin vie­däk­seen ve­neel­lä joko ker­maa tai mai­toa su­lan maan ai­kaan kir­kon­ky­län mei­je­riin. Mei­je­ril­lä­kin to­sin on ol­lut omia mai­to­moot­to­reik­si sa­not­tu­ja kul­je­tus­ve­nei­tä, jo­ten eh­kä las­tia on vie­ty jo­hon­kin ke­räi­ly­paik­kaan.

Var­si­nais­ta au­to­tie­tä ei Kor­pe­lan ti­lal­le tuol­loin ol­lut, sil­lä vie­lä 1940-lu­vul­la ny­kyi­nen Nie­mis­ten­ky­län­tiek­si muo­dos­tu­nut väy­lä oli ai­no­as­taan puo­let ny­kyi­ses­tä.

Ta­pio Hölt­tä on säi­lyt­tä­nyt ai­tas­sa en­ti­sa­jan maa­ta­lou­den vä­li­neis­töä. Siel­tä löy­tyi jouk­ko te­räk­si­siä mai­to­tonk­kia, jon­ka kal­tai­sia Jaa­tis­ten ve­nees­sä on ol­lut mu­ka­na.

Ko­ko­el­mas­sa on myös pu­nai­nen ank­ku­ri tai naa­ra, joka on kui­ten­kin ko­vin ke­veä, ja so­pi­si sik­si myös naa­raa­mi­seen.

– Se on pe­räi­sin ti­lal­ta, jota piti Kor­pe­lan emän­nän veli. Olen ai­na poh­ti­nut, et­tä jos­pa naa­ra on teh­ty sil­loin 30-lu­vul­la var­ta vas­ten ka­don­nei­den et­sin­tää var­ten. Sil­lä asu­neet ei­vät ni­mit­täin kos­kaan ka­las­ta­neet, jo­ten sii­hen tar­koi­tuk­seen he ei­vät oli­si tuo­ta tar­vin­neet, poh­tii Hölt­tä.

Jan­ne Ai­rak­si­nen