Index >> Yleinen keskustelualue >> Sairaalanrantaan asuinalue sote- ym. rakentelun sijaanLähetä vastaus viestiketjuunVastaa ketjuun
Lähettäjä:Viesti:
Marko NikkanenSairaalanrantaan asuinalue sote- ym. rakentelun sijaan: 1.8.2018 12:18

Olen jo aiemmin monessa yhteydessä jopa ääneen ihmetellyt, miksi Joutsassa ollaan kovalla höngällä toteuttamassa sote-keskukseen ja siihen tavalla tai toisella nivoutuvia rakennushankkeita nykyiselle terveyskeskuksen paikalle ns. Sairaalanrantaan. Ja hämmästellyt yhtälailla suunnitelmaa, että jonkinasteisen uudisrakentamisen ohessa nykyisiä vanhoja terveydenhuollon pytinkejä alettaisiin merkittävissä määrin peruskorjaamaan. Paljon fiksumpaa olisi tehdä tarpeen mukaan pelkästään uutta, ajanhenkeen sopivaa, energiataloudellista, kätevästi muunneltavaa ja järkevänkokoista - ja ehdottomasti jonnekin ihan muualle kuin nykyiseen kortteliin.

Itse sijoittaisin ao. uudisrakennukset linja-autoaseman pihan reunalla toimivan grillikioskin liepeiltä yläkylän suuntaan Koulukeskukseen johtavan Perttulanpolun viereiselle suurelle peltoaukealle, eli mm. uusien palvelutalojen, Joutsan Palvelukotiyhdistyksen toimintojen sekä vanhustenkotiyhdistyksen rivareiden välittömään tuntumaan. Edellyttää toki lunastus-, kaavoitus- ym. toimenpiteitä, mutta ne varmasti kunnalta hoituisivat jos tahtotilaa löytyisi.

Sairaalanrannan nykyiset rakennukset uusien korvaavien valmistuttua loppujenkin osalta sitten purkuun ja sinne järvenrantaan ja -näkymiin uutta erityisen potentiaalista ja varmasti kiinnostavaa asuinaluetta: yksi tai kaksi pienkerrostaloa ja/tai mahdollisesti rivitalo sekä aivan vettenäärelle muutama omarantainen omakotitontti. Siinäpä olisi sitä uutta vetovoimatekijää ja kasvunsiementä Joutsalle.

Jos tämänhetkiset suuntimat menevät toteutukseen, niin jotain uutta siis tiettävästi tehdään ja vanhaa rakennuskantaa peruskorjataan ja valitettavasti hienon järvimaisematienoon valjastaminen muuhun kuin vakituiseen asuinkäyttöön jatkuu. Sitten skenaario, että ko. paraatipaikalla olevat kiinteistöt ja rakennukset siirtyvät jossain vaiheessa Joutsan kunnalta ulkopuolisiin käsiin - siis jonkun muun tahon omistukseen.

Kannattaisi nyt vielä vakavasti miettiä, mitä tällä kohtaa kannattaisi oikeasti tehdä ja päättää.
Sami HeinoVS: Sairaalanrantaan asuinalue sote- ym. rakentelun sijaan: 6.8.2018 21:44

Markon näkemystä on kyllä pakko kompata ja tuohon remontointi vaihtoehtoon olen edelleen sitä mieltä, että eiköhän nyt jo opittaisi muiden kuntien virheistä (ja vähän omankin). Valitettavasti tietyn aikakauden rakennustapa poiki paljon rakennuksia joita ei yksinkertaisesti kannata korjata.
Edellinen tekninen johtaja Jari Lämsä teki hienoja avauksia tuohon rannan valjastamiseen asuinkäyttöön. Harmi jos nekin on jo vanhemmalta kaartilta unohtuneet.
Mika NiiniahoVS: Sairaalanrantaan asuinalue sote- ym. rakentelun sijaan: 9.8.2018 13:53

Olen täysin samaa mieltä Makon ja Samin kanssa niin nykyisten rakennusten peruskorjaamisesta järkevyydestä kuin siitä että kyseinen alua pitäisi ehdottomasti kaavoittaa asuntokäyttöön joko rivitaloja tai omakotitaloja rantaan ja tien viereen kerrostalo josta järvinäkymä ylemmistä kerroksista ja vähän rantaviivaa rantasaunalle. Olisi varmaan kysyntää ja kauppa kävisi toisin kun Everstinmäessä ym. kuivan maan tonteila. Oletettevasti näin saataisi muutamia paluumuuttajia ja uusia asukkaita Joutsaan.
Kalle WillmanVS: Sairaalanrantaan asuinalue sote- ym. rakentelun sijaan: 10.8.2018 8:30

Olen samaa mieltä Markon, Samin ja Mikan kanssa. Olen pidempään myös ehdottanut kyseistä Jari Lämsän suunnitelmaa toteutettavaksi. Vastaväitteenä on toisinaan esitetty sitä, että rakennusten tulee olla lähellä palvelukeskus Jousea. Siirtokuljetukset ovat kuitenkin varsin harvoja kuukaudessa. Sote-keskuksen sijoittaminen keskustaan vahvistaisi ja elävöitäisi sitä oleellisesti. Nyt se on pahasti autioitumassa.
Joutsan Seutu