Index >> Yleinen keskustelualue >> Puhtaasti parempi JoutsaLähetä vastaus viestiketjuunVastaa ketjuun
Lähettäjä:Viesti:
Petteri OksanenPuhtaasti parempi Joutsa: 29.3.2017 10:26

Kovasti puhutaan sotesta ja muusta ja lupaillaan isoja asioita sieltä sun täältä. Tälläkin hetkellä jotkut kinastelevat siitä, kumpi on antanut enemmän valheellisia lupauksia joskus vuosia sitten ja kuinka toinen ei ole pitänyt sitä ja toinen tuota lupaustaan. Soteen liittyvät asiat ovat tärkeitä ja niihin pitää tietenkin valmistautua, mutta nyt en puhu siitä sen enempää kuten en myöskään siitä avoimuuden lisäämisestä päätöksenteossa, joka myös on lähellä sydäntäni.

Yksittäinen henkilö ei voi kovin isoja luvata, vaikka olisi itse Joutsan pormestari. Meidän on löydettävä yhteinen tie, jotta kaikki voisivat olla edes johonkin asiaan tyytyväisiä. Se on selvää, että kaikkia miellyttäviä päätöksiä tulee olemaan vaikea tehdä, mutta yksi kaikkia yhdistävä tekijä meillä varmasti on. Se on meidän oma, puhdas luonto. Sen tärkeydestä tuskin ollaan eri mieltä. Siksi haluaisinkin korostaa sen merkitystä tulevassa kuntamarkkinoinnissa.

Eilen eräässä sosiaalisen median keskustelussa tuli ilmi Rutalahden alue ja siihen liittyvät mahdollisuudet. Olen käynyt Rutalahdessa vain ohimennen enkä seutua sen suuremmin tunne muuta kuin lehtien kautta. Mutta kieltämättä mielenkiintoni heräsi, kun aloin tutustumaan asiaan ja pohtimaan miten esimerkiksi sitä aluetta voisi kehittää kuulemani ehdotuksen tavalla. Ehdotushan oli rakentaa sinne kunnon venesatama, johon Päijänteen kulkijat voisivat purtensa parkkeerata ja vaikkapa käväistä retkellä upeassa Leivonmäen kansallispuistossa tai Koskikaran kierroksella. Saattaa olla, että tästä satama-asiasta on jo jotain suunnitelmia olemassa, mutta niistä ei minulla ole sen enempää tietoa. Tästä pohdinnasta ajatukseni taas lähti sitten laukkaamaan tuttuun tapaan hieman laajemmalti.

Joutsaa merkkinoidaan tällä hetkellä lausahduksella "Hyvä paikka asua". Tälle väitteelle pitää saada perusteluja, että miten tämä muka on parempi paikka kuin joku muu kunta. Yksi varmasti tulevaisuuden kannalta kova vetovoima voisi olla sillä, jos julistaudumme "Puhtaasti paremmaksi kunnaksi". Perusteluja tälle on esimerkiksi Leivonmäen kansallispuisto, jossa voidaan nauttia puhtaasta metsästä ja luonnosta. Suontee on maankuulu puhtaasta vedestään ja Joutsan Ekokaasun ansiosta voimme puhua puhtaista autoilijoista. Näiden lisäksi puhuttaessa kouluista ja lukion tulevaisuudesta, voisimme korostaa niissä puhtaan sisäilman merkitystä panostamalla siihen entistä enemmän. Tähän on olemassa nykyään hyvinkin mielenkiintoisia ratkaisuja. Ehkä saamme puhtaan ilmapiirin myös päätöksentekoon, kun oikein yritämme ;)

Kaikki pitävät yhtenä Joutsan vetovoimana luontoa. Otetaan se entistä enemmän esille ja olen varma, että jo aiemmin toisella foorumilla kuuluttamani kunnan maine paranee ja saamme kaiken ikäisiä muuttajia ja kävijöitä Joutsaan. Ympäristöön panostaminen on varmasti tulevaisuutta ja sitähän tässä suunnitellaan, eikös vaan?

Terveisin Petteri Oksanen
Päivi Elomaa-OnaliVS: Puhtaasti parempi Joutsa: 5.4.2017 18:27

Petterille menestystä vaaleissa!
Olet juuri oikean ikäinen nuorentamaan osaltasi valtuustoa. Lisäksi olet meille monille joutsalaisille työsi puolesta tuttu, etkä ole poliittisesti ryvettynyt.
Petteri OksanenVS: Puhtaasti parempi Joutsa: 6.4.2017 7:00

Kiitos Päivi, ryvettymistä tuskin kukaan haluaa ja ehkä siksi aluksi kieltäydyinkin jyrkästi kun minua pyydettiin ehdokkaaksi. Tähän sopii hyvin kirjoitukseni nettisivullani, tässä osa siitä:

"Miksi haluan mukaan kunnallispolitiikkaan?
Kunnallispolitiikka ei yleensä houkuttele tavallista ihmistä. Päätökset ovat aina jonkun mielestä vääriä ja päättäjät leimautuvat helposti typeriksi idiooteiksi, jotka vain ajattelevat omaa parastaan.

Samaan tapaan suhtautua päätöksiin olen törmännyt myös vuosia kestäneellä erotuomarin uralla salibandyssa ja jalkapallossa. Harvoin tulee tehtyä hyviä päätöksiä pelaajien mielestä. Siitä huolimatta ne voivat olla oikeita ja hyviä, kunhan ne osataan perustella hyvin."

Tuossa on minusta se pointti, miten ryvettyminen voidaan estää: Päätökset, oli ne hyviä tai huonoja, on oltava perusteltavissa.
Joutsan Seutu