Perusturvalautakunnan erottaminen

• Tämä aihe sisältää 4 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 9.9.2019, 08:59 Saku Kaistinen toimesta.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #14975 Vastaa
    Lea-Elina Nikkilä
    Vieras

Kunnanvaltuusto päätti kokouksessaan 17.6. erottaa perusturvalautakunnan äänestyksen jälkeen. Tein sekä tilapäisessä valiokunnassa että valtuuston kokouksessa esityksen, että lautakuntaa ei tulisi erottaa. Puheenvuoroni asiasta löytyy kotisivuiltani leaelina.com blogista.

#15032 Vastaa
    Iiris Ilmonen
    Vieras

Valtuuston kokouksessa menettelin samoin kuin Lea-Elina eli jätin eriävän mielipiteen päätöksestä erottaa perusturvalauta. On täydellistä tuhlausta erottaa lautakunta, jonka jäsenistössä on työhönsä sitoutuneita, käsiteltäviin asioihin huolella perehtyviä asiantuntijoita, ammattilaisia, joutsalaisten, ei oman, edun valvojia, jotka rohkeasti vaativat asioiden huolellista valmistelua ja erilaisten vaihtoehtojen vertailua. Mielenkiinnolla odotan todetaanko päätös tuhlauksen lisäksi laittomuudeksi. Hyvän hallintotavan mukaista olisi ollut toimittaa valtuutetuille päätöksen tekoon vaikuttaneet tilapäisen valiokunnan keräämät selvitykset etukäteen tutustuttaviksi – julkisuuslakikaan ei olisi sitä estänyt!

#16590 Vastaa
    Kalle Willman
    Vieras

Perusturvalautakunta erotettiin äänin 13:11. Todellisuudessa siis MINUT erotettiin kepulaisilla ja demariäänillä. Kyseessä tulkintani mukaan lienee kosto siitä, että olin mm. paljastanut yhden valehoitajan ja yhden valesosiaalihoitajan. Olin lisäksi julkisestikin uskaltanut vastustaa sitä, että oli valittu käyttöön määrähintainen palveluseteli asumispalveluihin, mikä rokottaa pienituloisia eläkeläisiä. Olin myös vastustanut käyttöön otettua toimintakykymittaria, jota ei käytetä muissa kunnissa eikä viranomaiset sitä suosittele. Kukaan ei nyt tiedä, ovatko joutsalaiset tasa-arvoisia muiden kuntien asukkaiden kanssa. THL ei pysty tältä osin valvomaan kunnan toimintaa.

Itse erottamisprosessissa oli outoja piirteitä. Kuntalain mukaan tilapäisen valiokunnan tulee pyytää kunnanhallituksen (KH) lausunto muistiostaan, johon perustuu esitys valtuustolle lautakunnan erottamisesta. KH kieltäytyi antamasta lausuntoa eikä perustellut mitenkään päätöstään. Menettely on ennen kuulumaton. Kun viranomainen (valtuuston valiokunta) lain määräyksestä pyytää lausuntoa toiselta viranomaiselta (KH), tämä kieltäytyy! Miksi näin meneteltiin? Ilmeisesti siksi, että muistio olisi tullut samassa yhteydessä julkiseksi ja sen niukka sisältö olisi paljastunut. Olen saanut sen luettavakseni myöhemmin.

Ainoat perustelut erottamiselleni löytyvät siis Valtuuston esityslistalta 17.6.2019 §43. Yksi selkeä peruste kertoo, että lautakunnan kustannukset olisivat takiani olleet liian suuret. Budjettia ei kuitenkaan ylitetty. Minulle maksettiin viime vuonna kokouspalkkioita 1130 euroa eli koko lautakunnan kustannukset ovat olleet luokkaa 10.000. Lautakunta hallitsee yli puolta koko kunnan budjetista. Revittäköön totuus siitä! Irtisanomisperustelut on luettavissa kunnan kotisivulta.

Entäs nyt? Olen valittanut valtuuston päätöksestä hallinto-oikeuteen ja pyytänyt toimeenpanokieltoa. Ratkaisua ei ole vielä tullut. Tarvittaessa asia etenee korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Aion joka tapauksessa jatkaa kuntalaisten edun puolustamista. Ottakaa yhteyttä!
    Kalle Willman, erotettu luottamushenkilö, Joutsa

#16602 Vastaa
    Pentti Sorsa
    Vieras

Keski-suomen Kittilä. Olen luullut että se Paasilinnan ”Onnellinen mies” oli mielikuvituksen tuotetta.

#17051 Vastaa
    Saku Kaistinen
    Vieras

Kyllä siellä olisi ollut myös ainakin yksi Persujen ääni lautakunnan erottamisen kannalla, mutta en ikävä kyllä päässyt kokoukseen tuolloin. Äänestyksen lopputulos ei olisi siis kuitenkaan muuttunut muuhun kuin erottamiseen, olisin minä sitten äänestänyt kummin päin hyvänsä.

Olin myös siinä tilapäisessä valiokunnassa, tein johtopäätökset pelkästään valiokunnassa käytyjen asioiden perusteella. En ole lukenut jutun juttua tässä vuosien varrella, mitä näistä asioista on Joutsan Seudun lukijanpalstalla kuulemma kirjoitettu. Tulin mielestäni ns. ulkopuolisena koko asiaan, ja hyvällä omalla tunnolla seison sanojeni takana.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
Vastaa aiheeseen: Perusturvalautakunnan erottaminen

Keskustelukanavan pelisäännöt:

Keskustelukanavalla esiinnytään omalla nimellä.

Lähetetyt viestit eivät päivity heti viestiketjuun, vaan ne kulkevat Joutsan Seudun toimituksen käsittelyn läpi. Käsittely ja julkaisu pyritään hoitamaan mahdollisimman nopeasti, mutta esimerkiksi viikonloppuna ja iltaisin lähetettyjen viestien julkaisu voi kestää seuraavaan arkipäivään.

Epäasiallisia tai laittomia viestejä ei julkaista.

Keskustelukanavaa ei myöskään ole tarkoitettu korvaamaan maksullista lehti-ilmoittelua. Kanavalla ei julkaista esimerkiksi yhteystietoja tai tapahtumien ennakkomarkkinointia.

Joutsan Seudun toimitus julkaisee harkintansa mukaan keskustelukanavalle lähetettyjä viestejä myös Joutsan Seudun paperiversiossa.

Tietosi: