
Pariisissa on tarjolla paljon monipuolista nähtävää ja Batobussi oli hauska tapa tutustua Pariisin päänähtävyyksiin. Batobussin reitillä oli myös Eiffel, jonka huipulle pääseminen ja sieltä avautuvat maisemat olivat usealle ryhmässämme jännittävä kokemus.
Pariisi on tunnetusti ”muodin kuningatar” ja osa ryhmästämme oli onnellisia päästessään Riemukaarelle, jossa Paris Fashion Week-tapahtuma pidetään.
Monen mielestä parasta Pariisissa oli maistella Pain au chocolat-leivosta, jota hehkutetaan ympäri maailmaa. Moni sanoi myös, että parasta oli nähdä rakennukset, nähtävyydet, kahvilat ja ravintolat, joita oli aiemmin nähnyt vain elokuvissa ja sosiaalisessa mediassa.
Reissussa tärkeintä oli ehdottomasti se, kun sai tutustua uusiin ihmisiin ja sai ystäviä toisesta maasta, sekä pääsi tutustumaan toisten kulttuuriin.
Myös oman hostin-perheen kanssa vietetty aika oli mieleenpainuvaa. Opiskelijamme pääsivät perheiden mukana mm. surffaamaan, ajamaan kartingia, pelaamaan lasersotaa, ja Ligue1-jalkapallopeliin sekä ostoksille läheiseen Angers-kaupunkiin.


Paras näky Ranskassa oli monen mielestä maailman suosituin matkakohde, mahtipontinen pieniä, historiallisia näytelmiä sisältävä teemapuisto Puy de Fou.
Lisäksi vierailimme työelämäretkellä merisuolan viljelyalueella, käväisimme Atlantin rannalla ja pidimme Suomi-esitykset koululla.
Reissun loppuvaiheessa suuntasimme Nantes:iin jossa vierailimme taidetta, luonnontiedettä ja tekniikka yhdistelevässä Machines de L`île:ssä. Siellä lukiolaisemme pääsivät kokeilemaan Jules Vernen tarinoiden innoittamia mekaanisia eläimiä.

Mitä eroja huomasimme ranskalaisuuden ja suomalaisuuden välillä?
Eniten eroja löytyi ruokailuun liittyviin asioihin. Monessa perheessä päivällinen syötiin myöhään illalla ja aamupalalla oli tarjolla vain makeaa sekä vaaleaa leipää. Ruoka-ajat ovat Ranskassa pidemmällä aikavälillä ja päivässä syödään kolmesti, kun taas Suomessa yleensä viisi kertaa. Moni ryhmäläisemme myös huomasi, että annoskoot olivat suurempia, kun kotona.
Perheiden omissa tavoissa on toki paljon eroja, mutta yksi havainto oli, että Ranskassa isovanhemmat ja sukulaiset ovat enemmän osana arkea kuin Suomessa.

Liikenteestä ryhmäläisemme löysivät paljoa eroja. Monen mielestä liikenne tuntui sekavammalta, koska tehtiin äkkijarrutuksia, jyrkkiin mutkiin ajettiin kovaa ja suojatietkin tuntuivat olevan oudoissa paikoissa.
Yleisinä kulttuurisina eroina opiskelijamme huomasivat rentouden aikataulujen noudattamisessa, mikä näkyi esimerkiksi siinä, että kotoa lähdettiin joka kerta myöhässä, myös koulubussiin.
Myös tervehtiminen poskisuudelmin oli meidän ryhmällemme uusi tapa ja kokemus.

Entä mitä opimme reissussa itsestämme?
Isoin oppimiskokemus oli rohkeuden saaminen vieraalla kielellä kommunikointiin. Osa havaitsi olevansa parempi englannin kielessä kuin oli kuvitellutkaan ja osa oli löytänyt rohkeuden aloittaa keskusteluja ja tulla toimeen isäntäperheessä vieraalla kielellä.
Koettiin jopa, ettei ranskan kielen ääntäminen niin vaikeaa olekaan, kuin vain ryhtyy opettelemaan sanoja, ja reissun jälkeen saattoi huomata, että pystyy jo tunnistamaan paljon ranskankielisiä sanoja ja vastaamaan takaisin!
Tiivis eläminen isäntäperheiden kanssa opetti erilaisuuden hyväksymistä ja lisäsi omaa rohkeutta sanoa ajatuksiaan ääneen ventovieraille ihmisille.
Reissu oli suuri oppimiskokemus myös kulttuurin ja historian kannalta; näimme monia historiallisia paikkoja ja patsaita, koimme ranskalaista kulttuuria sekä perheissä että koululla.
Ruokakulttuuriin tutustuminen oli monelle ihan uusi asia, kun pääsi maistelemaan hyvin erilaisia ruokia kuten hanhenmaksaa, valkopapuja ja ankanlihaa.

Tämä artikkeli on osa Joutsan lukion RanskaIV-ryhmän projektia. Ryhmään kuuluvat: Noora Mäyrä, Jasmin Kangas, Dalia Elwan, Emilia Fågel, Olli Huoponen, Odessa Meinander, Mika Wessman, Miska Johansson, Ilona Viro, Jemina Vuorenmaa, Sanni Hartonen, Siiri Parkkonen, Väinö Seppälä, Sinja Johansson, Sara Sarvilahti, Tuuli Honkapää, Jaspis Immonen, Silja Fagerholm, Eetu Pura, Jade Airaksinen, Aamu Varjoaho, Sanni Lahtinen, Iiris Viro, Aleksi Hyväkkä, Markus Porvari, Aleksi Muttilainen ja Bene Seppälä. Opettajat: Eeva Sankari ja Sanna Pienmäki
”On ihanaa, että meidän koulussamme on mahdollistettu tällainen toiminta, en kadu sekuntiakaan, että osallistuin!”
”Aivan mahtavia muistoja ja kokemuksia jäi käteen.”