Leivonmäellä cheddaria valmistava Jukolan Juusto Oy on aloittanut yhteistyön italialaisen viininvalmistaja Tommasin kanssa. Yhteistyö sai yhtiöiden asiasta julkaiseman mediatiedotteen mukaan alkunsa, kun leivonmäkeläisyrityksessä etsittiin viiniä täydentämään perinteisen cheddarin makua, ja erilaisten valmistuskokeilujen jälkeen kokeiluun otettiin Tommasin Amarone.

Amaronesta valmistetut koejuustot lähetettiin Italiaan Tommasille, jossa oltiin hämmästyneitä siitä, miten hyvää ja laadukasta punaviinijuustoa oli onnistuttu valmistamaan. Se sinetöi yhteistyön yritysten välille, ja Leivonmäellä alettiin valmistaa Amarone-cheddaria.

Tommasi on arvostettu viininvalmistaja, jonka ensimmäinen viinitila perustettiin Italian Veneton Valpolicellan Classicon alueelle vuonna 1902. Perustajana oli perheyrityksen isoisä Giacomo. Nykyisin yhtiöllä on viinitiloja myös muun muassa Veronan, Trevison ja Lombardian alueella, ja yhtiötä johtaa jo neljäs sukupolvi.

Tommasi Family Estatesin Euroopan vientijohtaja Giorgio Scarsella pitää Suomea tärkeänä markkina-alueena Tommasille.

– Vaikka teitä ei ole paljon, suomalaiset kuluttavat paljon meidän viinejämme. Yksi parhaita makupareja Amaronelle on juusto, joten miksei suomalainen cheddar! Amarone cheddarissa on fantastinen tekstuuri, Amaronen “portmainen” tuoksu ja makeus, joka nousee upeasti juuston maussa esiin. Tämä oli yhteistyö, josta emme halunneet kieltäytyä, sanoo Scarsella.

Scarsellan mukaan Tommasilla sanotaan aina T:n edustavan sekä Tommasia että perinteitä (englanniksi tradition).

– Yhteistyöhön lähdettäessä meille on tärkeää, että kumppanimme arvostavat perinteitä yhtä paljon kuin me ja jakavat kanssamme saman vision. Jukolan Juuston yhteistyössä puhumme tuotteesta, jossa yhdistyy korkea laatu ja asialle omistautunut perheyritys. Vahvat perinteet ja yhteinen visio ovat asioita, joita arvostamme yhteistyössä.

Jukolan Juuston toimitusjohtaja Markku Liias sanoo yhteistyön ison tunnetun italialaisen brändin kanssa rikastuttavan leivonmäkeläisyrityksen juustonvalmistusta ja juustokulttuuria.

– Maailmalla näinkin tunnetun brändin yhdistäminen cheddariimme on loistava asia ja uskomme sen auttavan pääsyä myös vientimarkkinoille. Jo nyt useista maista on tullut kyselyjä Amarone cheddarista.

Tarja Kuikka

Kuvassa Tommasi Family Estatesin Euroopan vientijohtaja Giorgio Scarsella (vas.) ja Jukolan Juusto Oy:n toimitusjohtaja Markku Liias. Kuva: Mari Mansikkamäki / Visual Friday Oy

Tagged with →