Joutsan Seudun Alakulma-palstan juttusarjassa nostetaan esiin lehden 50-vuotisen taipaleen kunniaksi vanhoja uutisia.

Marraskuussa 1972 elettiin Joutsassa vielä tilannetta, mitä nykyinen älypuhelinporukka ei voisi käsittää. Sähköjä ei nimittäin ollut saatu vedettyä aivan joka kolkkaan pitäjää. Aivan joka taloudessa idealle ei tosin edes lämmetty, sillä ilmankin oli pärjätty.

Tammimäki–Vartijamäen alueen sähköistämistä vuoden 1973 aikana ei nimittäin pidetty täysin varmana. Pappisten koululla pidetyssä kokouksessa mieliala sähköistykselle oli sinänsä varsin myönteinen, mutta siinä vaiheessa vain 63 % mainitun alueen talouksista oli solminut sähköistämissopimuksen. Hanke lähtisi liikkeelle vasta, kun 80 % tultaisiin saavuttamaan.

Tammimäen–Vartijamäen alue jäi sivuun vuonna 1928, kun Pappinen sähköistettiin ensimmäisenä Joutsan kyläkuntana. Sähköttömiä talouksia oli alueella tuolloin 50 vuotta sitten vielä 48 kappaletta, joista muutama Leivonmäen puolella. Uutta sähkölinjaa aiottiin vetää liki 30 kilometriä ja muuntamoita oli kaavailtu 8 kpl.

Jos oli sähköissä suunnittelemista, niin oli sitä teissäkin. Väihkölän tiekunta aikoi jatkaa alkuperäisin tie- ja siltasuunnitelmin. Kunta oli nimittäin ehdottanut Rääpönniemen suuntaa. Syitä ehdotuksesta kieltäytymiselle oli useita. Jutun mukaan metsäautotienä rakennettava tie, jota tiekunta joutuisi ylläpitämään Oravakiven salmeen saakka, ei täyttäisi nykyliikenteelle (v. -72) asetettavia vaatimuksia. Sillan rakentamiskustannuksetkin nousisivat suuriksi, koska Hietasalmi olisi matalampana edullisempi salmivaihtoehdoista.

Tiekunta ja Rantaloma Oy aikoivat vielä neuvotella tulevan sillan paikkakysymyksestä. Karttaa tarkasteltaessa nykylukija ajattelee, että lopputulos oli tarkoitukseen hyvin sopiva, sillä kuten tiedämme, Hietasalmen yli se silta rakennettiin.

Joutsa oli samaan aikaan lähettänyt TVL:lle listan parannettavista paikallisteistä vuosiksi 1972–1985. Listalla olivat Joutsan kirkonkylän, Vähä-Joutsan, Marjotaipaleen, Pappisen ja Haran suunta, Pajumäen ja Hirvenlahden paikallistiet. Esimerkiksi Marjotaipaleen tiellä tahdottiin oikoa pahimmat mutkat ja leikata pahimmat mäet. Palstanpitäjä ei tiedä, miten TVL lähetettyä listaa toteutti, mutta epäilee suuresti, että ihan kaikkia esitetyistä parannuskohdista ei ole toteutettu vielä tänäkään päivänä.

Janne Airaksinen