Baana 22 -lentoharjoitus tuo lentokoneet Joutsan taivaalle syyskuun viimeisellä viikolla. Tiedotustilaisuudessa Ilmavoimat korosti, ettei kansainvälisellä tilanteella, eli Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan, ole ollut vaikutusta harjoituksen pitämiseen juuri Joutsassa. Käsky suunnittelusta oli annettu jo viime vuoden puolella.

Lausumatta jäi se tosiseikka, että kansainvälinen tilanne oli jo ennen Ukrainan sotaa kireä myös Itämeren alueella. Tällä on varmasti ollut ohjaava vaikutus sille, että tuhansien autojen vuorokausiliikenteen käsittävä Nelostie, Suomen kuljetusten elinhermo, pannaan poikki useiksi päiviksi.

Tievaltion ja kunnan edustajat varoivat visusti lausumasta ääneen kaikkia mahdollisia reittejä, joilla suljetuksi sotilasalueeksi muuttuneen varalaskupaikan voi ohittaa harjoituksen aikana. Kuitenkin painokkaasti annettiin ymmärtää, että paikalliset kyllä osaavat käyttää pienempää tieverkkoa. Käytännössä tämä tarkoittaa yksityisverkostoa, mutta tätä ei suoraan sanottu, koska virallisesti liikenteen voi ohjata vain yleisille valtion teille.

Kartasta kun katsoo, niin varalaskupaikan kummallakin puolella on tätä yksityistieverkostoa. Paikallistuntemuksen lisäksi myös kännyköiden navigointiohjelmat ohjaavat todennäköisesti näille reiteille. Ne ovat kapeita sorateitä, ja syksyn mahdollisilla sateilla kantavuus voi tulla ongelmaksi. Näkemät ja vauhti voivat aiheuttaa vaaratilanteita. Liikennepaine voi vielä yllättää.

Luhankaan menijät etelän suunnasta käyttävät varmaankin Sysmän kautta menevää reittiä. Tarvittaessa myös Hartolan Ruskealan risteyksen kautta voi suunnistaa Haran ja Vuorenkylän suuntaan.

Toivoa sopii, että ainakin raskas liikenne siirtyisi harjoituksen ajaksi käyttämään Päijänteen länsipuolen reittiä.

Janne Airaksinen

Tagged with →