Luhangasta on päässyt jo useana kesänä matkustamaan biokaasubussilla Lahden suuntaan ja toisinpäin. Kyse on Meitin enerkian vuoroista, joita asikkalalainen Heikki Raunio (kuvassa) ajaa 18-paikkaisella Iveco Dailyllaan.

Tämän kesän osalta liikennöinti käynnistyi toukokuussa. Perjantai-iltaisin Raunio ajaa Lahdesta Kalkkisten ja tanssi-iltoina myös Krouvin lavan kautta Sysmään ja sieltä tarvittaessa Vintturiin ja Luhankaan ja vaikka Tammijärvelle ja Pappisiinkin asti. Puolen yön jälkeen hän palaa Lahteen poiketen tanssi-iltoina Krouvilla. Molemmissa päissä matkaa on mahdollista matkustaa Lahti-Vääksy-väli.

Sunnuntaisin Raunio ajaa iltapäivällä Vääksystä Sysmän kautta Luhankaan, ja palaa illaksi Sysmän ja Kalkkisten kautta Lahteen, tarvittaessa Vääksyynkin.

Biokaasubussilla liikennöinnin Raunion sai aloittamaan kesällä 2017 ”yleinen viherpiiperrystaipumus” kuten hän itse asian muotoilee. Vuosien varrella Raunio on yrittänyt edistää kaikenlaista uusiutuvaa energiaa ja ajatellut jossain vaiheessa, että omalle kylälle pitäisi kehittää jotain, kun maaseudulta joukkoliikennevuorot vähenevät.

–Jos hommaa pienen bussin ja laittaa siihen kaasut, niin se tulee edistämään maaseudun joukkoliikennettä ja paikallista ravinnekiertoa sekä energiaomavaraisuutta, Raunio kertoo pohtineensa.

Niin asikkalalainen tekikin, osti vuonna 2016 dieselillä kulkevan pienoislinja-auton ja muutti sen kulkemaan dieselin ohella myös kaasulla. Hän on ajoittanut liikennöintinsä jatkoyhteyksiä silmällä pitäen eli esimerkiksi niin, että sunnuntaina matkustajat ehtivät Lahden päässä hänen kyydistään jatkoyhteyksiin esimerkiksi Turkuun ja Tampereelle.

Meitin enerkian pysäkki Luhangassa on Luhangan Helmen edustalla, mutta tarvittaessa auto pysähtyy yrittäjä Heikki Raunion mukaan muuallakin paikkakunnan alueella, vaikka Tammijärvelläkin. Hänen ajatuksenaan on ollut palauttaa omalla liikennöinnillään maaseudulle sieltä poistuneita linja-autoyhteyksiä.

Matkustajamääriä Raunio ei ole sen kummemmin laskenut, mutta sanoo, ettei ruuhkaa ole ollut.

– Kyllähän tämä semmoista hyväntekeväisyyttä paremminkin on. Jonkinlaista palveluntuottamista Sysmälle ja Luhangalle talkootyönä.

Krouvin tanssi-iltoina enemmistö kyytiläisistä on ollut Krouville kulkevia, tosin heidänkin määränsä vaikuttaa Raunion mukaan lavan illan artisti. Joku artisti saa paljon väkeä liikkeelle, joku toinen vähemmän.

– Joskus voi olla, että tulee auto täyteen. Joskus tulee pari ihmistä, vertailee Raunio.

Meitin enerkian aikataulut löytyvät tällä hetkellä ainoastaan yrityksen omilta nettisivuilta. Raunion mukaan kyytiä ei tarvitse varata – tosin jos haluaa kyytiin hiljaisemmalta pätkältä, jossa ei ole pysäkkiä, voi olla hyvä sopia etukäteen siitä, että tulee tienvarteen odottamaan.

Raunio ei pyri tekemään ajoillaan isoa tiliä, vaan siinä missä isot linja-autoyhtiöt ovat nostaneet hintojaan, hän haluaa pitää hinnat kohtuullisina.

– Pyrin hinnoittelemaan niin, ettei kulkeminen olisi rahasta kiinni.

Tarja Kuikka

Tagged with →