Joutsan seutukunnan asukkaiden pankkipalvelut ovat jälleen tänä vuonna olleet mullistuksessa. Syyskuussa Luhangan Osuuspankki päätti fuusioitumisesta Keski-Suomen Osuuspankkiin. Ensi keväänä tapahtuva yhdistyminen ei sinänsä aiheuta muutoksia Luhangan Osuuspankin nykyisiin palveluihin. Monet pankin asiakkaista kuitenkin arvioivat, että Tammijärven konttori tullaan lähivuosina sulkemaan.

Nämä huolestuneet pankkiasiakkaat saivat viime viikolla lisää huolenaihetta, kun Helmi Säästöpankki tiedotti sulkevansa vuoden loppuun mennessä Joutsan konttorinsa. Joutsassa reilusti yli parinkymmenen vuoden ajan konttoria pitänyt Sysmän Säästöpankki yhdistyi viime vuoden lopulla Helmi Säästöpankin kanssa. Tuolloin pankki totesi, että yhdistymisellä ei ole vaikutusta asiakkaiden palveluihin. Nyt on siis tultu toisiin ajatuksiin ja pankkikonttorin palvelut poistuvat Joutsasta.

Sinänsä moni kansalainen ei pankkien konttoripalveluja kaipaakaan. Digitaalisten palvelujen kehittyessä ei kasvotusten saatavalle palvelulle ole tarvetta kuin aivan erityistapauksissa. Joutsassakin on kuitenkin suuri joukko pääosin iäkkäämpiä pankkiasiakkaita, joille konttorin poistuminen on iso ongelma. Jos yhdeksänkymppinen mummo tai vaari ei kerta kaikkiaan katso tarpeelliseksi opetella pankkikortin tai nettipankin käyttöä, ei häntä pidä pankkien siihen pakottaakaan.

Pääkirjoitus on paikallislehti Joutsan Seudun kannanotto kulloinkin esillä olevaan asiaan.

Tagged with →