Joutsassa raivataan parhaillaan tienvarsien puustoa liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Työt käynnistyivät Keski-Suomen Ely-keskukselle puunpoistohanketta toteuttavan Teollisuuden Metsäpalvelu Oy:n toimitusjohtaja Jukka Koivumäen mukaan noin kuukausi sitten, ja ensimmäisenä puita kaadettiin Kangasniementien ja Paloisentien varrelta. Samalla kohteissa tehtiin Järvi-Suomen Energialle sähkölinjan vierimetsähakkuita.

Viimeinen kohde, jossa raivauksia tehdään, on Pertunmaantie. Pertunmaantiellä työt käynnistyivät Koivumäen mukaan viime viikon perjantaina Nelostien kupeesta, ja puustoa poistetaan tien varrelta Joutsan keskustasta Pertunmaan kuntarajalle saakka. Samalla Joutsan päässä lämpölaitoksen liepeillä tehdään Joutsan kunnan kanssa sovittu maisemahakkuu.

Moton ja metsurin yhteisvoimin tehtävä raivaustyö saadaan päätökseen Koivumäen arvion mukaan joulukuun ensimmäisellä viikolla.

– Sitten kestää jonkun aikaa, että puut viedään pois, sanoo Koivumäki.

Kaikkiaan puustoa poistetaan Joutsan alueella noin 50 kilometrin mittaiselta tieosuudelta.

Teidenvarsilla käynnissä oleva puustonraivaus vaatii autoilijoilta tavallista tarkempaa ympäristön huomiointia. Jukka Koivumäki painottaa työmaa-alueen nopeusrajoitusten ja mahdollisen liikenteenohjaajan merkkien noudattamisen tärkeyttä. Sekin on hänen mukaansa hyvä huomioida, että tiealueelle on saattanut pudota risuja.

– Ne siivotaan pois, mutta välttämättä ei aina heti ehditä.

Raivaustöiden aikana tieosuuksien nopeusrajoitus alennetaan Koivumäen mukaan 50 kilometriin tunnissa, jotta tiellä pystyy pysähtymään mahdollisissa yllättävissä tilanteissa. Käytännössä nopeusrajoitusta noudattavat kuitenkin vain harvat autoilijat, sanovat Koivumäki sekä maanantaiaamuna Pertunmaantien ja Jousitien risteyksen tuntumassa raivaustöitä tehneet Sami Liimatainen ja Tuomo Piesanen.

Moton ohjaimissa autoilijoiden liikennekäyttäytymistä nähnyt Liimatainen arvioi vain noin yhden autoilijan kahdestakymmenestä noudattavan alennettua nopeusrajoitusta. Hänen mukaansa motokuskin ainoa keino yrittää saada autoilijat hiljentämään vauhtia on pitää pimeällä koneessa mahdollisimman paljon valoja päällä, jotta valot häikäisevät autoilijoita.

– Se on minusta ollut merkille pantavaa ja huolestuttavaa, että varsinkaan ammattiautoilijat eivät kunnioita nopeusrajoitusta yhtään, sanoo Liimatainen.

Nopeusrajoituksista viisveisaaviin törmätään miesten mukaan nykypäivänä muillakin työmailla tien päällä.

– Tämän kesän aikana, kun päällystetöitä tekivät, niin sielläkin on ollut kovastikin sitä, sanoo Piesanen.

Tarja Kuikka

Katso video puustonraivauksesta: