Autoagentit-ralli nro 2 ajettiin lauantaina lähiseudun teillä. Se oli järjestyksessään viides muuramelaisen Yellow Racing Teamin järjestämä harrasteralli. Ralli koostui neljästä erikoiskokeesta, ja tarjolla oli noin 40 ek-kilometriä. Keskuspaikkana toimi jälleen Josemora.

Yleiskilpailussa nopeimman ajan 20:48,1 nuottiluokissa ajoi Kai Hyttinen, kartturina Ida Hyttinen (Suomussalmi/Kajaani) Mitsubishi E6:lla. Ilman nuottia ajaneista kärkeen pääsi ajalla 22:30,0 Miko Jalava ja Ville Kumpulainen (Mäntyharju/Nurmijärvi) Toyota Starletilla. Nopeimman ajan 24:18,1 paikallisista ajoivat ilman nuottia kisanneet Antti Aro ja Samuli Saltiola Luhanka/Putkilahti Opel Astra Gsi:lla.

Reitit oli suunniteltu entisistä Suomen MM-rallipätkistä, joita sattuu olemaan näillä main ihan kohtuullinen valikoima. EK1 oli Vartiamäessä 12,8 kilometriä, EK2 Hauhanpohjassa 11,8 km, EK3 Töppöspohjassa Putkilahden länsipuolella 8,5 km ja EK4 Rantakylässä Luhangassa 6,4 km pituisina. Siirtymiä oli 89 kilometriä koko reitillä.

Osanotto oli hyvällä tasolla niin kilpa-ajajien lukumäärän kuin yleisönkin suhteen. Kilpailunjohtaja Sami Heikkilä tavoitettiin puhelimeen maanantaina, kesken rallin loppujärjestelyjen. Kun tavallinen ralliin osallistuja pakkasi kamansa jo kisapäivänä lauantaina, Heikkilälle ensimmäinen lepopäivä koitti vasta tänään keskiviikkona.

– Ehkä keskiviikkona eivät puhelin tai sähköposti enää rallata ralliin liittyen. Lauantaina ja sunnuntaina saatiin toki jo paikat siivottua ja reitit huollettua. Rallikansa oli tälläkin kertaa siistiä ja järjestelyissä urakoineet talkoolaiset osaavia, kiitti Heikkilä maanantaina.

Ralli sujui järjestelyiden kannalta muutenkin sujuvasti kilpailunjohtajan mielestä. Pienet ennakkokaavailuista poikenneet nyanssit tuskin ulkopuolisille näkyivät. Etenkin Heikkilä on tyytyväinen tiiviin aikataulun onnistumiseen, sillä kun ensimmäiset tulivat maaliin, niin viimeiset lähtivät samaan aikaan reitille. Myös palkintojen jaon suorittaminen luokkakohtaisesti heti maaliin tulon jälkeen maalipaikalla osoittautui näppäräksi etenkin nyt koronarajoitusten aikana.

175 autokuntaa lähti reiteille ja maaliin saakka ajoi 128 osan joutuessa keskeyttämään teknisiin ongelmiin tai ulosajoihin.

– Raatoja [autoja] tulee, se kuuluu rallien henkeen, mutta isommilta henkilövahingoilta vältyttiin jälleen. Tiettyä latausta oli havaittavissa ajajissa, sillä korona oli perunut aiemmin monet rallit ja tämä oli nyt kauden viimeinen. Yksinomaan Vartiamäessäkin oli viidessä kohtaa ajettu ulos, ehkä innon purkautuminen näkyi kovana yrittämisenä, pohti Heikkilä.

Joonas Tonteri kartturina Tatu Mutkala, ajoi Volkswagen Lupo Gti:llä voiton luokassa 9, V1600. Parille oli kasattu pientä ennakkosuosikin painetta niskaan ennen kisaa, mutta odotukset eivät suoritusta häirinneet.

– Ykkös-EK meni tavoitteen mukaisesti ja päästiin kärkeen. Kakkosella kaverit tuli takaa kovaa ja ei päästy kärkeen, mutta kolmosella sitten luokkapohjat. Nelosella varmisteltiin. Tulos syntyi järkevällä ajolla, ja siihen pitää olla senkin vuoksi tosi tyytyväinen, koska autoa piti korjata paljon Keuruulla 12.9. syntyneiden vaurioiden jäljiltä. Kaksi miestä sai viikon verran leipoa, että saatiin ajokki lähtövalmiiksi, kertoi Tonteri.

Kuten muutkin järjestäjätiimin rallit, tämäkin kisa pidettiin harrasterallina ja kattojärjestönä sääntöineen toimi Hamu ry. Harrastemoottoriurheilun Keskusjärjestön rallit ovat säännöiltään vapaampia rallikilpailuja, jossa hyväksytään mukaan myös luokitukseltaan vanhentuneet tai muuten sääntöjen osalta vanhentuneet autot. Ideana on palauttaa lajin pariin vanhempaa kalusto ja harrastajia, myös nuoria aloittelijoita, kevyemmillä kustannuksilla. Uusien nuorien kuskien joukosta odotetaan nousevan tulevaisuuden menestyjiä ylempiin sarjoihin.

Tuloskoonti paikallisista: yleiskilpailun tulokset nuottiluokista: yleiskilpailun 11) Jukka Tanttu/Juha Kuparinen Joutsa/Kangasniemi, luokka 2/sija 8, Skoda Fabia 24:18,4, 12) Tuomo Liukkonen/Vesa Suhonen (Hirvensalmi/Joutsa), luokka 1/ sija 1, Mercedes-Benz 190 42431 Cosworth 24:38,8.

Yleiskilpailun tulokset, ilman nuottia ajaneet: 22) Antti Aro/Samuli Saltiola Luhanka/Putkilahti luokka 10/ sija 1,  Opel Astra Gsi 24:18,1, …30) Joonas Tonteri/Tatu Mutkala Joutsa luokka 9 / sija 1,  VW Lupo Gti 24:35,2, …67) Markku Hahtokari/Marko Stenberg Leivonmäki, luokka 8 / sija 10,  Ford Escort 26:02,9, …82) Rauno Jaakkola/Jani Jaakkola Joutsa/Leivonmäki luokka 8 / sija 13,  Opel Kadett, 26:34,4, …89) Luka Manninen/Joonas Soilu Joutsa/Jyväskylä luokka 16 / sija 3, Citroen C2, 27:19,6, …93) Heikki Manninen/Toni Siponen Joutsa/-, luokka 18 / sija 8, BMW e36 28:02,7.

Janne Airaksinen

Yläkuva: Joonas Tonteri (oik.) kartturina Tatu Mutkala (vas.), ajoi Volkswagen Lupo Gti:llä voiton luokassa 9, V1600.

Jukka Tanttu, kartturina Juha Kuparinen, ajoi korkeimmalle sijalle paikallisista yleiskilpailun nuottiluokissa, luokka 2/ sija 8. Kuvassa Tanttu vie Skoda Fabiaansa Josemoran radalla ajetussa lämmittely-EK:ssa.
Markku Hahtokari ja Marko Stenberg, Ford Escort. Kuva: Sportkuvat/Eero Auvinen.
Antti Aro ja Samuli Saltiola, Toyota Starlet. Kuva: Sportkuvat/Eero Auvinen.
Kari Mutkala ja Markus Saxberg, Honda Civic type r. Kuva: Sportkuvat/Eero Auvinen.
Joonas Tonteri ja Tatu Mutkala, VW Lupo Gti. Kuva: Sportkuvat/Eero Auvinen.