Vime viikon perjantaina Luhangan kyläkaupan valikoimaan tuli uusi paikallinen tuote, kun Luhanka 1867-etiketillä varustettu vehnäolut lanseerattiin. Alun perin olut oli suunniteltu Luhangan Lärveihin, mutta tapahtuman peruuntuessa kyläkauppias Jarno Ankerman päätti viedä prosessin loppuun.

– Prosessi oli jo niin hyvällä mallilla, että päätin sitten ottaa oluen myyntiin kyläkaupalle ja Reetiin. Panimolta oli tieto, että yksi 600 pullon erä saadaan, eikä yhtään enempää, summaa Ankerman.

Perjantaina valikoimaan tullut olut keräsi suuren suosion, ja ensimmäisen viikonlopun aikana kaupassa ollut erä myytiin loppuun. Ankerman otti heti kysynnän huomattuaan yhteyttä panimoon, jossa myös yllätyttiin kiinnostuksesta. Toinen erä saatiin lyötyä lukkoon ja sen pitäisi olla Luhangassa perillä lähiviikkoina.

Oluelle oli jo suunniteltu Luhangan Lärvit-aiheinen etiketti ja Ahti Weijo antoi Ankermanille valtuudet sen käyttämiseen, mutta Ankerman halusi vaihtaa etiketin. Panimo antoi vuorokauden aikaa nimenvaihdolle, josta syntyi nopeasti nimikilpailu Luhangan Facebook-ryhmään. Nimiehdotuksia tuli paljon, joten valinnan varaa riitti.

Ensimmäisen tunnin aikana tuli jo hyvä ehdotus, mutta odotettiin kilpailuajan päättymiseen asti. Viimeisellä tunnilla tuli paras ehdotus, joka meni kaikkien muiden ohi. Alusta asti tiesin, että haluan etikettiin joko Luhanka- tai Päijänne-nimen, toteaa Ankerman.

Luhangan Lärveille haluttiin nimenomaan vehnäolut, joka sopii maalaisfestareiden imagoon. Lisäksi sitä on maustettu hieman nykytrendin mukaan, mausteena on muun muassa appelsiininkuorta ja sitruunamehua.

Jonna Keihäsniemi

Yläkuva: Kauppias Jarno Ankerman kertoo, että Luhanka 1876-etiketti pohjautuu kunnan perustamisvuoteen.

Alakuva: Lanseerattu vehnäolut on maustettu nykytrendin mukaisesti.

Tagged with →