Osa Suomen ruokakaupoista on helpottanut ruokaostosten tekoa järjestämällä koronaviruksen riskiryhmille erityisiä asiointiaikoja ja tarjoamalla asiakkaille ostosten kotiinkuljetuspalveluja. Myös Luhangan kyläkauppa on aloittanut kauppakassipalvelun, jonka myötä se toimittaa asiakkaan sähköpostitse tai puhelimitse tekemät tilaukset asiakkaalle kotiin.
Lisäksi kauppa tarjoaa noutopalvelua, joka toimii muuten samoin kuin kauppakassipalvelu, eli kaupassa kerätään ja pakataan asiakkaan haluamat tuotteet, mutta asiakas noutaa ne itse kaupalta. Molemmissa tapauksissa ostokset maksetaan tilauksen toimituksen yhteydessä. Palveluja ei ole rajattu vain koronaviruksen riskiryhmille, vaan ne on tarkoitettu kaikille.
Luhangan kyläkaupan kauppias Jarno Ankerman uskoo kauppakassipalvelulle olevan kysyntää, sillä palvelua on hänen mukaansa kysytty jo ennen tämänhetkistä koronavirustilannettakin. Palvelu aiottiin Ankermanin mukaan ottaa käyttöön joka tapauksessa tänä vuonna, tosin vasta myöhemmin.
– Se oli tarkoitus aloittaa elokuussa, kun saan vähän rakenneltua tässä muuten tätä paikkaa kuntoon niin, että investoinnit loppuu, että olisi vähän aikaa paneutua siihen kuljetusjärjestelyyn ja keräilyyn. Mutta nyt kun tämä korona on tässä nyt tapetilla, niin aikaistan sitä, kauppias kertoo.
Maksullinen kauppakassipalvelu toimii maaliskuussa vain tiistaisin ja torstaisin kaupan sulkemisajan jälkeen, mutta huhtikuun alusta alkaen tehdään myös päiväkuljetuksia. Palvelun on Jarno Ankermanin mukaan tarkoitus jäädä pysyväksi sittenkin, kun koronavirustilanne ei ole enää akuutti.
Mitään tarkkaa kilometrirajaa sille, kuinka pitkälle ostoksia toimitetaan, Ankerman ei ole rajannut. Ostoksia toimitetaan hänen mukaansa myös Luhangan kuntarajan ulkopuolelle.
Joutsassa K-Supermarket ja S-market ovat jo aiemmin ilmoittaneet tarjoavansa koronaviruksen riskiryhmiin kuuluville viikon tiettyinä aamuina mahdollisuuden varhaiseen asiointiin.
Tarja Kuikka