Joutsan lukion Espanja-projektin matka 24.–31.10.2019 Montmelóon oli vastavierailu espanjalaisten oppilaiden viime huhtikuun Joutsa-vierailuun liittyen. 12 lukiolaisen ryhmämme on kerännyt elokuusta 2018 lähtien rahaa tätä reissua varten ja nyt olikin palkitsevaa päästä itse matkalle.

Asuimme kukin saman nuoren kotona, joka asui meillä viime keväänä. Tämä opettikin monenlaista espanjalaisten kotielämästä ja arjesta, keskustelu oli usein hyvin äänekästä ja voimallista. Katalonian alueen poliittinen tilanne tuli tutuksi myös perheiden keskustelujen kautta. Ruokailurytmi tuntui erikoiselta, kun aamupäivän aikana on kaksi aamupalaa, lounas vasta klo 14 ja illallinen myöhään klo 20 alkaen. Mietimmekin, että ehtivätkö he lainkaan nukkua riittävästi, kun koulu ja työt alkavat kuitenkin aamuisin klo 8.

Tämän projektin tavoitteena oli maittemme kulttuureihin tutustuminen, joka siis todella toteutui! Toinen tavoite oli työpaikkoihin tutustuminen. Tähän liittyviä vierailuja meillä oli mm. Katalonian Circuit:lle (kuva ylinnä) eli formularadalle jossa sattui juuri olemaan testiajo käynnissä, joten näimme monenlaista säpinää. Lisäksi kävimme Barçan kotistadiolla Camp Nou:lla, joka oli kohokohta usealle meistä, pääsimme myös tutustumaan Sagrada Familíaan ja argeologiselle alueelle Montmelóssa. Pääsimme vierailemaan huikeisiin kohteisiin, seikka josta lukiolaisemme olivat erittäin iloisia.

Vierailussa oli upeaa se, kuinka aktiivisesti ja innokkaasti myös vanhemmat olivat ohjelmassa mukana. Lauantaina olimme koululla, jossa vanhemmat paistoivat kastanjoita avotulella ja nuoret leipoivat (kuva yllä) yhdessä Panellets ”pullia”, joita sitten yhdessä maisteltiin. Sunnuntaina vanhemmat lähtivät viemään meitä Tossa de Mar rantakohteeseen, jossa mm. pelattiin rantalentistä (kuva alla), ihasteltiin huikeaa maisemaa rantakallioille, uitiin meressä (vain suomalaiset) ja syötiin yhdessä lounasta.

Kaikkinensa projekti oli upea kokemus, jossa opimme molemmin puolin maidemme eroista ja yhtäläisyyksistä, näimme upeita nähtävyyksiä ja vierailimme hienoissa kohteissa, saimme uusia ystäviä ja pääsimme treenaaman englanninkieltä tosielämässä.

Voit lukea tarkemmin reissustamme matkablogistamme: joutsanlukioespanjaprojekti.blogspot.com

Haluamme kiittää kaikkia varainhankintaamme osallistuneita tahoja! Kiitos että mahdollistitte tämän upean kokemuksen!

Terveisin projektilaiset:
Antti Karvonen, Sara Erämies, Sanni Mannila, Henrik Porvari, Lotta Lampinen, Riikka Talvinen, Tuulia Rundqvist, Chrisse Törnvall, Martti Paaso, Iida Kuitunen, Noora Pura, Anni Järvinen ja Sanna Pienmäki