Joutsan seutukunnallakin paikalliset maatilat olivat mukana toissa lauantaina järjestetyssä valtakunnallisessa Osta tilalta -päivässä. Ainakin paikallisesti teemapäivä osoittautui yllättävän suosituksi: kolmella maatilalla vieraili päivän aikana yhteensä yli puolen tuhatta henkilöä. Teemapäivän suosio kertoo siitä, että lähiruoan ja muiden maatilatuotteiden suosio on kasvussa. Sama ilmiö on jo pitkään näkynyt esimerkiksi syyskuun lopulla järjestettävien, satokauden tuotteisiin painottuvien Rutalahden Markkinoiden kävijämäärissä.

Lähiruokaa ja siinä sivussa muitakin maatilojen lähituotteita on kyllä ainakin kuluvalla vuosikymmenellä markkinoitu valtionhallinnonkin taholta pontevasti. Nopeita vaikutuksia kampanjoilla ei ole saatu aikaan, mutta ehkä tässäkin asiassa sitkeä työ alkaa tuottaa tulosta. Yksi osa kasvavaa buumia on vaikkapa Leivonmäellä toimiva Jukolan Juusto.

Lähiruoan toivoisi menestyvän, sillä maaseutupaikkakunnille sillä on paitsi kohtalaista taloudellista merkitystä, ennen kaikkea paikkakunnan myönteistä imagoa kohottava merkitys. Vaikka maatilojen määrä vääjäämättä edelleen vähenee, voivat jäljelle jäävät maaseutuyritykset olla kuntakuvan kannalta hyvinkin keskeisiä vaikuttajia.

Pääkirjoitus on paikallislehti Joutsan Seudun kannanotto kulloinkin esillä olevaan asiaan.

Tagged with →