Joutsassa 15.6.2019 noin kello kolmelta aamuyöllä sairastuin akuutisti äkilliseen suolistotulehdukseen, joka oli puhkaista ohutsuolen ja kivut olivat todella kovat. Soittaessani hätäkeskukseen kesti useita minuutteja, jolloin toistettiin lausetta ”Älkää sulkeko puhelinta, olette jonossa”.  Saatuani vihdoin yhteyden ja päivystäjä kuunneltua asiani, tämä vastasi vaivani olevan vain jokin pieni hermopinne, joka kivun aiheuttaa. Tämän jälkeen katsottiin asia loppuun käsitellyksi, ilmoitettiin avun olevan tulossa ja puhelin suljettiin n.s. korvaan erittäin töykeästi.

Lähdin ulos odottamaan ambulanssia, joka saapui noin kahdenkymmenen minuutin kuluttua. Kun lähestyin autoa, hoitaja tiedusteli avatusta ikkunasta, olenko mahdollisesti potilas. Huolimatta kävelyni vaivalloisuudesta kumpikaan ei katsonut tarpeelliseksi tukea, tai auttaa potilasta. Ovi avattiin sisäpuolelta, ja kehotettiin istumaan. Ainoat toimenpiteet olivat verikoe sormesta ja lämmön mittaus, jota oli reilut 38 astetta ja verenpaine. Kumpikaan hoitajista ei katsonut tärkeäksi paikallistaa kipua ja kipulääkepyyntöni sivuutettiin olankohautuksella. Samoin henkilötunnukseni loppuosa oli kirjoitettu väärin lähetteessä, joka selvisi sairaalassa.

Tiedustellessani, milloin lähdemme Jyväskylään, ilmoitettiin, että olen liian hyväkuntoinen potilas, eikä ambulanssia tarvita, vaan kehotettiin käyttämään omaa autoa. Kun sain hämmästykseltäni puhekykyni takaisin, ilmoitin ykskantaan, etten ole todellakaan liikennekelpoisessa kunnossa, tilasivat hoitajat minulle kelataksin.

Ne muutamat kerrat, kun olen tarvinnut ambulanssin kyytiä, en ole koskaan aikaisemmin tavannut yhtä vastuutonta, empatiakyvytöntä ja ammattitaidotonta henkilökuntaa ensihoitoyksikössä. Voisin lämpimästi suositella kyseessä oleville henkilöille pikaista alan vaihtoa, ettei kenenkään tarvitsisi menettää henkeään jäätyään vaille asianmukaista hoitoa ja tässä herääkin mielenkiintoinen ajatus toiminnan laillisuudesta.

Käsitykseni mukaan potilaan heitteillepano on laitonta toimintaa. Omalla kohdallani asia sai konkreettiset mittasuhteet heitteillepanosta, koska hoitoyksikkö poistui paikalta varmistamatta, pääseekö potilas itse tilattuun kelataksiin, minkä uskoisin olevan vähintäänkin suositeltavaa, ellei peräti lakiin ja asetuksiin kirjattua.

Ja mielenkiintoa asiaan lisää vielä sekin, mistä tämän kaltaiset suositukset ja määräykset, jos ne ovat nyky-Suomessa käytäntö, tulevat. Ainoa ko. paikka, mikä tulee mieleeni on sosiaali- ja terveysministeriö.

Jos tämän kaltainen toiminta voi olla käytäntö, on potilasturvallisuus vakavasti uhattuna ja potilasturvallisuudesta annetut laki ja asetukset pelkkää sananhelinää. Jos kohdallani olisi kyseessä ollut esim. aivo- tai sydäninfarkti, todennäköisesti tämäkään teksti ei olisi koskaan nähnyt päivänvaloa, vaan olisi ollut pelkkä tilastomerkintä nimellä näitä sattuu, kun on liian vähän hoitohenkilökuntaa, ja kiire ja kiire.

Rauno Pakka

Puheenvuoro-palstan kirjoitukset ovat Joutsan Seudun lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Tagged with →