Tämän kevään Journey to France -projektin reissu Ranskassa tuli hetki sitten päätökseen. Projektissa pääsimme oppimaan paljon kaikenlaista uutta niin kielistä, kulttuureista kuin elämäntavoista. Suomessa opimme myös, että vastaavanlaista reissua ei järjestetä tyhjästä, vaan se vaatii työtä. Varainhankinnan aikana järjestimme kaksi konserttia sekä kahvioita, arpajaisia ja kakkutarjoilun erilaisissa tilaisuuksissa. Myimme myös wc- ja talouspaperia. Konsertit olivat ehkä kaikista varainhankinnan projekteistamme työläimpiä, sillä harjoittelu, suunnittelu ja toteutus vaativat paljon aikaa ja panostusta.

Näiden lisäksi pidimme markkinaparkkia Hartolan markkinoilla yhdessä lukiomme CERN-projektin kanssa. Ranska-projektin puolesta pitää myös kiittää kaikkia kalentereita myyneitä lukiolaisia. Kyseisestä projektista saadut varat auttoivat myös omaa varainkeruutamme. Kaiken kaikkiaan varainhankinta vaati voimia ja aikaa kaikilta projektilaisilta. Mutta matkamme Ranskassa oli kuitenkin palkitseva, sillä saimme itse nähdä yhdessä tekemämme työn hedelmät.

Torstai-iltana 31.1 odotimme jännityksellä ranskalaisten vieraiden saapumista Hartolaan ja Joutsaan. Heidän saapuessaan jokainen lähti omaa kotia kohti. Seuraavana päivänä oli koulupäivä, mutta koeviikon takia ranskalaiset lähtivät Kinoon katsomaan Pienen poron suuri seikkailu -elokuvaa. Sen jälkeen rupesimme kaikki yhdessä leikkimään tutustumisleikkejä, joiden tarkoituksena oli vapauttaa ilmapiiriä sekä tietenkin tutustua toinen toisiimme. Viikonloppuna järjestimme perheissä sekä projektilaisten kesken paljon erilaisia aktiviteetteja. Esimerkiksi laskettelua, shoppailua, mäenlaskua, Hartolan Kunkku-areenalla pelailua, lumikenkäilyä ja muutenkin yhdessä olemista. Osa ranskalaisista ystävistämme innostui esimerkiksi saunomisesta ja lumessa peuhaamisesta paljon.

Maanantaina oli taas koulupäivä. Vieraillamme oli myös sinä päivänä erilaisia esityksiä Ranskaan liittyen. Tiistaina meillä oli Jyväskylään retki, jonka aikana kävimme SuperParkissa ja kiersimme kaupunkia kaupunkisuunnistuksen merkeissä, jonka jälkeen oli vapaata aikaa. Keskiviikko kului normaalien oppituntien merkeissä, joihin ranskalaiset vieraamme osallistuivat kukin oman hostinsa kanssa. Torstain koulupäivä kului keskiviikon tapaan normaaleilla oppitunneilla. Illalla vietimme vielä viimeistä kertaa aikaa Suomen-matkalla, yhdessä koululla syöden, pelaillen ja musiikkia kuunnellen. Illan päätteeksi hyvästelimme Ranskan-ystävämme ja palasimme kukin omaan kotiin. Perjantaiaamu 8.2. valkeni hieman haikeassa, mutta silti onnellisessa ilmapiirissä. Hyvästelyjen ja viimeisten sananvaihtojen jälkeen ystävämme lähtivätkin jo kotimatkalle. Arki alkoi jatkua taas normaalisti, mutta odotus ja innostus omaa matkaamme kohtaan kasvoivat entisestään.

Matkamme kohti Ranskaa alkoi keskiviikon ja torstain välisenä yönä 2.5., kun matkustimme linja-autolla Helsinki-Vantaan lentokentälle. Aamupäivällä saavuimme Pariisiin, jossa vietimme kaksi ensimmäistä päiväämme kierrellen läpi eri nähtävyyksiä. Kiersimme muun muassa Louvren pihamaalla, kävimme katsomassa Riemukaarta ja Notre Damen jäännöksiä sekä ajelimme Batobussilla Seineä pitkin. Pyörähdimme myös Eiffel-tornin alapuolella – muutama opiskelija myös kiipesi torniin. Perjantaina matkasimme junalla kohti La Pommerayeta, jossa jokainen tapasi oman host-perheensä, ja lähti viettämään viikonloppua heidän kanssaan. Osa porukasta kävi uimassa uimahallissa Angersissa, jonka jälkeen oli mahdollista shoppailla. Illalla osa meni vielä yhdessä seuraamaan koripallopeliä. Useat vierailivat Puy du Fou -teemapuistossa. Puy du Fou on teemaltaan keskiaikainen puisto, jossa näkee päivän aikana useita erilaisia näyteltyjä esityksiä muun muassa gladiaattoritaistelu, hevosshow sekä erilaisia historiallisia kertomuksia. Lisäksi osa opiskelijoista vieraili muun muassa eläintarhassa, Saint Malon rannikkokaupungissa ja viinitarhoilla.

Maanantaina päästiin vihdoin kouluun, jossa aamupäivällä olimme pienissä ryhmissä seuraamassa normaaleja oppitunteja. Puolenpäivän jälkeen kilpailimme ranskalaisten hostien ja slovakialaisten vaihto-opiskelijoiden kanssa pienissä tehtävissä ja peleissä. Kävimme myös tutustumassa Boule de Sable-peliin paikallisten harrastajien opastuksessa. Boule de Sable on hieman vastaava peli kuin petankki, mutta pallot olivat isompia ja valmistettu puusta. Seuraavana päivänä vierailimme suola-altailla, joissa valmistetaan ranskalaista suolaa. Tämän jälkeen kävimme kiertelemässä pienessä kylässä sekä rannalla, jonka jälkeen suuntasimme takaisin kohti La Pommerayeta.

Keskiviikkona Ranskassa vietettiin vapaapäivää toisen maailmansodan päättymisen kunniaksi, ja jokainen vietti päivän host-perheensä kanssa erilaisten aktiviteettien parissa. Torstaina oli viimeinen kokonainen päivämme Ranskassa, ja vietimme sen matkustamalla Angersiin. Angersissa vierailimme paikallisessa linnassa sekä kirkossa, jonka jälkeen saimme vapaasti kierrellä kaupungilla. Päästyämme Angersista takaisin La Pommerayeen, viimeinen yhteinen iltamme koululla alkoi. Illan aikana nautimme ranskalaisista ruuista, talent-esityksistä, musiikista sekä yhdessäolosta. Seuraavana päivänä 10.5. koitti hyvästien aika, kun bussimme lähti kohti Angersia ja kotimatkamme Suomeen alkoi. Matkustimme junalla lentokentälle, jossa lentoa odotellessa teimme vielä viime hetken ostoksia. Lento sujui hyvin ja pian olimmekin jo matkalla Helsingistä Joutsaan ja Hartolaan, jossa meitä odotti oma koti sekä kaipaamamme suomalainen ruoka.

Riikka Talvinen ja Martti Paaso

Yläkuvassa koko Journey to France -projektin porukka yhteiskuvassa.