Uudenmalliset liikenteen valvontakamerat otetaan käyttöön Nelostiellä kesäkuun lopun ja heinäkuun alun välisenä aikana. Näin siitä huolimatta, että poliisilla olisi valmius ottaa uudet laitteet jo juhannukseksi toimintaan.

Lusin ja Vaajakosken välillä on alkuvaiheessa muutama kappale kameroita käytössä. Jokaisessa tolpassa ei näin ollen niitä ole.

– Tarkempi aloituspäivä ilmoitetaan myöhemmin, mutta johonkin tuohon väliin se asettuu. Haluamme reilusti tiedottaa etukäteen kansalaisille, milloin uudet valvontakamerat otetaan mukaan liikenteen tarkkailuun, kertoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

Ainakin alkuunsa huippumodernien ”peltipoliisien” kaikkea tekniikkaa ei hyödynnetä täysimääräisesti. Esimerkiksi valvontaetäisyys, eli milloin kamera räpäyttää kuvan liian raskaan kaasujalan omaavasta, ei juurikaan poikkea vanhanmallisista kameroista.

– Nämä kameratyypit mahdollistavat valvonnan hyvinkin pitkälle, mutta käytännössä olemme säätäneet ne toimimaan muutaman kymmenen metrin etäisyydellä ajoneuvosta. Verrattuna entisiin kameratyyppeihin, eroa kuvausetäisyyksissä ei juuri ole, vakuuttaa Ihalainen.

Myöskään mitään ajoneuvon keskinopeutta mittaavaa sakotusjärjestelmää tolppien välille ei ole tulossa, tai ainakin Ihalainen toteaa, että nämä mahdollisuudet ovat kaukana tulevaisuudessa. Keskinopeuden mittauksella tarkoitetaan, että tolpan järjestelmät pystyisivät laskemaa, ilmestyykö ajoneuvo seuraavalle tolpalle liian nopeasti nopeusrajoituksiin nähden, ja antaisi silloin automaattisesti sakon.

– Ihan hevosmiesten tietotoimiston juttua. Toinen väärä huhu on, että kamerat sakottaisivat myös toisella kaistalla vastakkaiseen suuntaan poistuvaa ajoneuvoa. Edelleenkin sakottamisessa pitää olla kasvot tiedossa, ja tämähän ei onnistu poistuvan ajoneuvon tapauksessa peräsuunnasta.

Tolpat ovat olleet paikoillaan jo viime vuoden lopulla, ja alun perin kamerat piti ottaa käyttöön jo huhti-toukokuussa. Tietoliikenneyhteyksien liittäminen poliisien turvallisuusverkkoon aiheutti kuitenkin viivästyksiä, eikä työvoimaakaan tiettävästi ollut liikaa pulmia ratkomassa.

Janne Airaksinen