Vihdoin se koitti! Maanantai 20.5. ja kauan odotettu leirikoulupäivä. Kaikki saapuivat koululle innoissaan tulevista päivistä. Nousimme Järvisen Liikenteen bussiin ja lähdimme kohti Ähtäriä. Matkalla näimme avaria peltoaukioita ja pysähdyimme Multian Palsankoskella. Otimme kuvia virtaavasta koskesta muistoksi. Matkamme jatkui kohti Ähtärin eläinpuistoa. Saavuimme Ähtäriin ja menimme syömään hotelli Mesikämmenen ravintolaan. Syömisen jälkeen suuntasimme kohti eläinpuistoa. Ensimmäisenä ihailimme pandatalon asukkaita, Lumia ja Pyryä. Sen jälkeen lähdettiin kiertämään eläinpuistoa. Näimme muun muassa: hirviä, karhuja, susia, lumileopardin, villisian poikasia ja ilveksiä. Sen jälkeen menimme kotieläinpihalle. Sitten lähdimme kohti Honkiniemen leirikeskusta. Majoituimme vain meidän käytössä oleviin rivitalohuoneistoihin. Illan aikana kävimme syömässä ja uimme, suppailimme ja polkuveneilimme. Tutustuimme Honkiniemen upeaan ympäristöön ja pelasimme purkkista koko luokan voimin. Hieman ennen iltakymmentä menimme huoneisiimme.

Tiistaina heräsimme aurinkoiseen aamuun ja lähdimme aamupalalle. Aamupala oli monipuolinen. Sen jälkeen lähdimme bussilla kohti Seinäjoen keskustaa. Kaupungintalon edessä meitä oli vastassa opas, joka opasti meitä erilaisissa nähtävyyksissä. Ensiksi kävimme tutustumassa pikaisesti Alvar Aallon suunnittelemaan Seinäjoen kaupungintaloon. Sitten menimme myös Aallon suunnittelemaan Lakeuden Ristin kirkkoon. Se oli aika iso, kaunis ja siellä oli myös valtavat urut. Sitten kiipesimme Lakeuden Ristiin, johon kävelimme 276 porrasta, koska emme kaikki uskaltaneet mennä hissillä. Torni oli 65,1 metriä korkea ja sieltä oli mahtavat näköalat. Sen jälkeen kävelimme Seinäjoen vanhaan kirjastoon, joka oli myös Aallon suunnittelema. Vanhasta kirjastosta oli maanalainen käytävä uuteen Apila–kirjastoon. Siellä oli paljon kirjoja ja lukuluolia.

Jätimme oppaan kirjastoon ja jatkoimme matkaa kohti Duudsonit Activity Parkia. Söimme siellä hampurilaisateriat ja olimme siellä noin neljä tuntia. Sitten lähdimme Prismaan Pizza Buffaan syömään ja sen jälkeen menimme kiertelemään Prismaan ja lähdimme sieltä takaisin Honkiniemen leirikeskukseen. Siellä meinasimme heti mennä uimaan, mutta juuri samaan aikaan alkoi ukkostaa, joten me emme voineet mennä heti veteen. Olimme hetken huoneissa ja ukkonen meni sillä aikaa ohi, joten onneksi sitten pääsimme taas uimaan, veneilemään ja suppailemaan. Vesi oli paljon lämpimämpää kuin maanantaina. Uimisen jälkeen pojat lähtivät kalastamaan ja yhden pojan uistin jäi järveen jumiin, joten kaksi tyttöä yritti saada sitä irti järven pohjasta. Uistin oli niin tiukassa jossain kiven alla, ettei se lähtenyt irti. Niinpä pojat lähtivät hakemaan soutuvenettä kaukaisesta rannasta. Saavuttuaan soutaen paikalle, pojat saivat uistimen irti pohjasta. Sitten menimme iltapalalle ja sen jälkeen olimme taas purkkista läheisessä puistossa. Sen jälkeen menimme huoneisiin höpisemään ja nukkumaan.

Viimeisenä leirikoulupäivänä heräsimme aamulla leirikeskuksessa ja söimme erittäin maukkaan aamupalan. Pakattuamme ja luovutettuamme huoneet jatkoimme kohti Tuuria. Matka sujui nopeasti ja pian olimmekin jo Tuurin kyläkaupalla. Ensin shoppailimme ja sen jälkeen menimme syömään Onnenkivi–ravintolaan. Otimme ruokaa noutopöydästä ja jälkiruuaksi saimme mehujäät. Sen jälkeen saimme liikkua vapaasti Tuurin lähistöllä noin tunnin. Suurin osa luokkalaisistamme kävi Arnoldsissa ostamassa donitseja ja muhkeita munkkeja. Sitten lähdimme bussilla kotia kohti. Jyväskylän kohdilla alkoi ukkostaa ja sataa erittäin rajusti. Koulullakin satoi rajusti.

Luhangan koulun 5–6 luokan oppilaat

Lisää kuvia luokkaretkeltä:

Oppilaat testasivat Seinäjoen Apila–kirjaston lukuluolia.
Reissussa ehdittiin myös ihailla maisemia.
Ähtärin eläinpuistossa riitti ihmeteltävää.