Kun valtion sote-uudistus kaatui jälleen kerran eduskuntavaalien alla, jäivät kunnat – jälleen kerran – omituiseen välitilaan. Energiaa ja veronmaksajien rahoja oli käytetty rutkasti uudistuksen valmisteluun. Lopputulemaksi jäi positiivinen ajatus siitä, että valmisteluaineistoa voidaan hyödyntää tulevissa järjestelyissä. Toivottavasti näin on, sillä veronmaksajaa alkaa kyllästyttää rahan syytäminen turhiin suunnitelmiin.

Sote-uudistuksen omituisena häntänä on valtiolle jäänyt voimaan sote-investointien rajoituslaki. Sinänsä järkevän lain tarkoitus oli estää kuntia rakentamassa sote-uudistuksen alla turhiksi jääviä sairaaloita. Erityisesti lakkautusuhan alla olleiden pienten aluesairaaloiden kotikunnat olisivat saattaneet ilman lakia tehdä tällaisia kokonaisuuden kannalta turhia investointeja.

Joutsan kunnassa saatetaan nyt joutua kärsimään tarpeettomasti rajoituslaista. Valtio saattaa nimittäin tulkita niin, että tuleva sote-keskuksen uudisrakennus ja Palvelukeskus Jouseen saneerattava sakuko-osasto ovat samaa kokonaisuutta. Näin tulkiten koko paketin pitäisi mahtua viiden miljoonan euron kustannuskaton alle. Tämä ei liene mahdollista, vaan pahimmassa tapauksessa Joutsa joutuu jättämään koko sakukon pois. Kun sakuko-osasto kuitenkin kaikkien mielestä on Joutsaan syytä rakentaa, olisi nyt kiireesti muutettava lakia tai ainakin lain tulkintaa.

Pääkirjoitus on paikallislehti Joutsan Seudun kannanotto kulloinkin esillä olevaan asiaan.

Tagged with →