Tämän syksyn ajan Suonteella on liikkunut todennäköisesti suurin alus koskaan. Metsäyhtiö UPM teettää järvellä saaristohakkuita ja puun kuljettamiseen mantereelle tarvitaan järeän luokan vehkeitä.
Suonteella korjataan puuta seitsemästä saaresta reilut 20.000 kuutiota. Työt alkoivat elokuun alussa ja jatkuvat vielä kolmesta neljään viikkoa.
Puuta kaadetaan Lehtisensaaresta, Käyrässaaresta, Konnassaaresta, Isosaaresta, Nurmaansaaresta, Kaurasaaresta ja Lamposaaresta.
Saaristossa toimii Jämsässä kotipaikkaa pitävä Kone-Yijälä Oy. Antti Yijälä kertoo, että yrityksellä on saarissa 12 miestä töissä. Kaksi koneketjua toimii kahdessa vuorossa ja lisäksi kuljetuslauttaa liikennöidään samoin kahdessa vuorossa yhteensä neljän miehen voimin.
Vesistöpuunkorjuussa käytettävä puunkuljetuslautta Kone II:n kantavuus on 220 tonnia. Se on 42,3 metriä pitkä ja seitsemän metriä leveä. Liikevoimansa lautta saa hinaajasta ja kokonaisuuden kuljettamiseen tarvitaan kaksi henkeä, yksi kuljettajakirjan omaava sekä kansimies. Toinen pienempi lautta, Kone I, on saarissa lastausalustana.
Suonteelta löytyy kiviä, ja sen ovat lautturitkin huomanneet. Käytettävät reitit hakkuukohteiden luo tutkitaan etukäteen huolella pienemmällä veneellä. Vasta tämän jälkeen saarien rantoihin tuodaan kuljetuslautat.
– Kuljetuslautta suunniteltiin kulkemaan matalassa vedessä. Sen syväys on yksi metri ja hinaajan syväys 1,7 metriä. joten kyllä sillä aika hyvin pystyy liikkumaan.
LUE LISÄÄ VIIKON 40 JOUTSAN SEUDUSTA
Tee kestotilaus: p. 0201 876 100