Tiehallinto tutkii vielä uudelleen Huttulan risteysjärjestelyn vaihtoehdot. Tämän lupauksen kunnanjohtaja Harri Nissinen sai viime viikolla Jyväskylässä, jossa hän tapasi Keski-Suomen tiepiirin johtajan Seppo Kososen ja projektipäällikkö Kari Komin.
Nelostien remontista huolimatta Huttulan risteys on jäämässä pitkälti entiselleen. Tämä on herättänyt huolta Joutsassa, sillä kyse on kirkonkylän pääristeyksestä.
Nissisen mukaan Joutsan toive on, että etelästä kirkolle kääntyvillä olisi käytössään ryhmityskaista. Nykysuunnitelmien mukaan risteysjärjestelyihin ei remontissa juuri kajota. Paikalle rakennettaneen yksi alikulkutunneli. Se on tarkoitettu Rieskalan suunnan kävelijöiden, pyöräilijöiden ja henkilöautojen käyttöön.
Tieremontin toteutusmallin ja rahoituksen niukkuuden vuoksi eri kohteiden yksityiskohdissa on ilmennyt yllättävää epävarmuutta. Toteutusmalli on sikäli erikoinen, että Tiehallinnon urakkakilpailun voittanut Destia vastaa paitsi käytännön töistä myös niiden suunnittelusta.

Loppuviikon palaverissa puitiin myös Koiravuoren tiejärjestelyiden kohtaloa. Varalaskupaikan eteläpään, eli Koiravuoren risteys on tarkoitus sulkea. Kulku Joutsan teollisuusalueelle tapahtuisi jatkossa Pertunmaantien kautta.
Suunnitelmissa on ollut rinnakkaistie, joka oikaisisi Jousitieltä niin sanotusta Himasenmutkasta suoraan Pertunmaantielle.
Vielä kesäkuun lopussa Tiehallinnon linjaus rinnakkaistien rakentamisen suhteen oli jyrkän kielteinen. Projektipäällikkö Ari Mäkelä perusteli kantaa tuolloin muun muassa keskeneräisellä kaavoituksella ja sillä, että teollisuusalueen tieyhteys ei mene kokonaan poikki.
Viime viikon tapaamisessa Tiehallinnon miehillä oli kuitenkin eri ääni kellossa. Nissinen uskoo, että oikotie Jousitieltä Pertunmaalle rakennetaan sittenkin.
– Kunnan osalta laitamme vauhtia kaavoitukseen, hän sanoo.

LUE LISÄÄ VIIKON 34 JOUTSAN SEUDUSTA.
Tilaa p. 0201 876 100