| Lähettäjä: | Viesti: |
| Sari Niinimäki | Yleisönosastokirjoituksetko vihapuhetta?: 18.6.2012 8:42
 Kunnanjohtaja Harri Nissinen otti kantaa Joutsan Seudun kirjoituksessaan 13.6.201 Joutsan Seudun keskustelupalstalla ja yleisönosastolla mielestään ilmenneeseen vihapuheeseen ja moitti joitakin kirjoittajia Joutsan maineen pilaamisesta.
Itse en ole paikallislehtemme yleisönosastossa vihapuhetta havainnut, ja tuskin sinne sellaista päästettäisikään, sillä Joutsan Seudun toimitushan moderoi sekä paperilehden että keskustelupalstan viestejä. JS:n keskustelukanavan pelisäännöissä lukee: "Epäasiallisia ja laittomia viestejä ei julkaista."
Pitää ottaa huomioon se (ainakin lukion äidinkielen neloskurssilla opetettava fakta), että yleisönosastokirjoitukset ovat lähes aina yhden yksittäisen ihmisen mielipide, eivät absoluuttinen totuus. Siksi niistä ei kannattaisi pahoittaa mieltään noin voimakkaasti kuin kunnanjohtaja Nissinen ja joku hänen alaisensa tuntuu tehneen.
Tuntuu kummalliselta, että Nissinen kokee tarpeelliseksi puuttua sananvapauteen nimeämällä ennakkomoderoidun yleisnosastokirjoittelun vihapuheeksi ja kunnan mainetta haittaavaksi. Toivon, että aktiivisesti Joutsan seudun keskustelupalstalle kirjoittelevat eivät säikähtäisi Nissisen mielipidettä vaan jatkaisivat edelleen keskustelua. Avoin keskustelu on nykyaikaa ja toimii mainiolla tavalla vastavoimana pienissä piireissä tehtäville kuntapäätöksille.
Sinänsä on hienoa ja toivottavaakin, että kuntamme johtaja haluaa pitää huolta alaistensa henkisestä hyvinvoinnista ja puolustaa heitä. Toivotankin kunnanjohtajan, hänen läheisimmät alaisensa sekä kuntamme päättäjät tutustumaan muutamaksi päiväksi koulumaailmaan ja perehtymään opettajien arkeen. Siellä nimittäin nahka paksunee, koska koulussa työskentelevät kunnan työntekijät joutuvat päivittäin sietämään kritiikkiä ja jatkuvaa tarkkailua ja arvostelua sekä luovimaan hyvinkin haastavien ihmissuhteiden verkostoissa.
Toivonkin, että kunnan päättäjät ja työntekijät osaisivat suhtautua lehden palstoilla esitettyyn kritiikkiin tervetulleena palautteena eivätkä nimeäisi sitä vihapuheeksi. Uskon fiksujen lukijoiden tietävän, että yksittäiset kirjoitukset eivät pilaa Joutsan mainetta eikä avoin yleisönosastokirjoittelu ole merkki kunnan riitaisuudesta. Ongelmien lakaiseminen piiloon maton alle sekä salailu ja hyssyttely sen sijaan pilaavat kunnan maineen ja ovat omiaan herättämään mielikuvia demokratian toimimattomuudesta.
Uusia pysyviä asukkaita kuntaan houkutellaan toimivilla peruspalveluilla (terveydenhuolto ja koulu), ei epämääräisillä mielikuvilla kunnan ”riidattomuudesta”. |
 |
| Kai Vaaralahti | VS: Yleisönosastokirjoituksetko vihapuhetta?: 29.6.2012 22:54
 Terveisiä kultakentiltä. Olemme nyt kokeneet myös kesäkuun lopun lumisateen toissa päivän aamulla. Se aiheutti runsaasti vihapuheita ja teltan edustalla suoritettua julkista panettelua kaikkiin ilmansuuntiin. Mutta kun Joutsan Seutu -lehti ei ole ollut saatavissamme, niin en voi kommentoida tällä hetkellä Harri Nissinen kirjoitusta.
Oletan että hän on kirjoittanut k.o. tekstin henkilönimellään. Sillä jos hän on kirjoittanut tekstin Joutsan kunnanjohtajan virkanimikkeen alla, haluan saada kannanoton kyseisestä kannanotto kirjoituksesta myös Joutsan kunnanhallitukselta sekä valtuustolta.
Sillä vihapuhella mesoaminen on kuin leikkisi kaksiteräisellä miekalla. Siinä touhussa sanan säilä ja kirjoittajan mielikuvallinen ilmaisun vapaus on kahlittu ja pahasti.
Toisaalta on todella alapolttoista politiikkaa, jos Joutsan kunnanjohtajan suorittamaa kunnan talousrahojen turhakulutusta ilman poliittisen päätännän mukaista suunnitelmaa nimitetään oikeaksi talouspolitiikaksi. Ja sitä arvostelevia kirjoituksia vihapuhekirjoituksiksi.
Mutta sitähän en nyt tiedä, koska en ole lukenut tätä kyseessä olevan artikkelin tekstiä.
Suomen politiisissa piireissä ja etenkin oikeston edustajien joukoissa on pahasti tullut esille perussuomalaisiin suuntautuvaa vihapuhe syyttelyä ja mustamaalamista. Niinpä uskon että tämäkin "vyön alta" raavittu vihakirjoittelu syyttely liittyy samaan roskakasaan. |
 |
| matti ahonen | VS: Yleisönosastokirjoituksetko vihapuhetta?: 2.7.2012 19:04
 Kunnanjohtajamme on kai uneuttanut yhden hyvin tärkeän esimiestehtävän: esimiehen pitää valvoa alaisiaan noudattamaan työ-virkasopimusta. Olen pyytänyt kirjallisesti ja suullisesti elinkeinojohtajan vuotuisia toimintakertomuksia, mistä ilmenee talousarvion toteutus ym. tapahtumat esim. kaikkien uusien yrittäjien nimet, johtajan virkasopimuksessa velvoitetaan suorittamaan toimintakertomus kaksi kertaa vuodessa. Olen maksanut kyeisistä tiedoista kopiointi maksua 150,00 € kunnan lähettämän laskun mukaisesti.
Kesäisin terveisin Matti Ahonen |
 |
| Kai Vaaralahti | VS: Yleisönosastokirjoituksetko vihapuhetta?: 28.7.2012 16:21
 Olen nyt saanut kyseisen Joutsan Seutu -lehden ja Kunnanjohtaja Nissisen kirjoittaman artikkelin luettavakseni. Kiitos aktiivisen joutsalaisen, joka ystävällisesti postiitti lehtileikkeen minulle. Mielestäni Kunnanjohtaja Nissinen on kannanotossaan ehkä hieman oikeassakin. Mutta tarkemmin tutkittuna hänen kirjoitustaan, niin minun käsitykseni mukaisesti hän kirjoituksessaan tuo selkeästi esille, että hän toimii alastensa edunvalvojana tässä asiassa.
Jos asiaa verrataan jalkapallopeliin, hän on tässä Joutsan Seutu -lehdessä julkaistussa artikkelissaan mielestäni luikunut työnantajan edustajien joukkueesta huimasti yli keskilinjan. Olleen enemmänkin työntiekijöiden joukkessa puollustajana, kuin työnantajan edustajajoukkueen hyökkääjänä. Voin olla näkemykseni osalla väärässäkin, mutta tämän suuntainen tunnemus minulle tuli hänen kirjoituksestaan.
Siksi teenkin nyt julkisen kysymyksen kunnanjohtaja Harri Nissiselle. Oletteko kunnajohtajan virkasuhteessanne kunnan työntekijöihin nähden työnantajan edustaja, eli Joutsan kunnan vastuullinen edustaja. Vai edustatteko tiettyjen valikoitujen alaistenne etuja, toimien heidän ns. luottamusmiehen asemassa. Ja lisäkysymyksenä olisi vielä, että oletteko todellakin sitä mieltä, että mahdollisten kunnan varojen väärinkäytöstä tehtyjen tutkimuspyyntöjen jarruttaminen ja jopa peittely, sekä tietojen esille tulon estäminen on kunnan etu.
Ja ne henkilöt jotka näitä asioita tuovat esille kirjoituksissaan ovat vihapuhekirjoittajia. Vaikka he ovat jopa poliittisen paikallisyhdistyksen toimihenkilöitä. Kuten esimerkiksi minä olen Joutsan Seudun Perussuomalaiset ry:n puheenjohtaja ja Matti Ahonen on Joutsan Seudun Perussuomalaiset ry:n valtuustoryhmän puheenjohtaja.
Eli yhteenvedettynä, oliko vihapuhekirjoituksista syyttelynne enemmänkin suunnattu Perussuomalaiset rp:n paikallisiin edustajiin ja vaikuttaa tuleviin kuntavaaleihin? |
 |
|