| Lähettäjä: | Viesti: |
| Lauri Kumpulainen | Karhua ei saa juosta karkuun!: 15.6.2012 10:59
 Karhua ei koskaan saa lähteä juoksemaan karkuun, sillä se voi laukaista karhun saalistusvietin! Karhu on utelias eläin, itsekin pari kertaa jo kohdannut. Mutta juoksemisen sijaan pitää lähteä hitaasti siihen suuntaan mistä olet tullut, jättää vaikka paita siihen haisteltavaksi ja välttää silmäkontaktia. Karhu on hyvin heikkonäköinen, joten jos joku juoksee karkuun se voi luulla sitä saaliseläimeksi! Karhu myös tekee valehyökkäyksiä, jos se itse kokee tilanteen pelottavaksi tai uhkaavaksi. Mutta älkää kukaan lähtekö karhua karkuun juoksemaan, sillä jos karhu lähtee tosissaan perään niin se voi juosta 60 km/h ja sitä ei kukaan pääse karkuun, ei edes Usain Bolt. |
 |
| Jukka Pajunen | VS: Karhua ei saa juosta karkuun!: 25.6.2012 23:41
 Mitäs ite tekisit? Leikkisitkö kuollutta? Vai säikähtäsit ja juoksisit karkuun :D |
 |
| Kai Vaaralahti | VS: Karhua ei saa juosta karkuun!: 30.6.2012 15:24
 Eräs kokenut karhujen tutkimuksessa olevan henkilön kertomana tiedän,että karhu väistää ihmisen noin viidentoista metrin etäisyydellä. Eikä ihminen edes huomaa kohdanneensa karhun. Täällä pohjoisessa väistöetäisyys on jopa 600 metriä. Näin on saatu kartoitettua GBS-laitetekniikalla. Mutta jos karhu lähestyy tarkoituksellisesti ihmistä. On se aina vaarallinen kohtaaminen, sillä tuolloin karhu toimii vasten se normaalia käyttäytymistä. Olen jo vuosia sitten kamppanjoinut häirikkökarhujen ampumista kumiluodeilla ladatuilla haulikon patruunoilla. Mutta vasta nyt on alkanut virkaintovaltaa kiinnostaa asia. Oma ohjeenion, jos kohtaat karhun luonnossa. Peruuta tulosuuntaasi, älä juokse. Jos karhu hyökkää, kaadu maahan ja suojaa niskasi. Ihmisellä on hyvä taipumus päästää hätäpaskat ja lemu inhottaa karhua.
Olen muutaman kerran ollut karhujahdissa tuolla Ilomantsin suunnalla, mutta en ole nähnyt kuin jälkiä. Joten uskallan väittää että ihmistä jahtaava karhu on vaarallinen häirikkökarhu. |
 |
|