Joutsan Seutu - Joutsan, Leivonmäen ja Luhangan paikallislehti verkossa
Index >> Yleinen keskustelualue >> Kannan ottoa tältäkin puolelta: Oiko lukia tienaisi hyvinLähetä vastaus viestiketjuunVastaa ketjuun
Lähettäjä:Viesti:
Tanja HentinenKannan ottoa tältäkin puolelta: Oiko lukia tienaisi hyvin: 1.2.2010 17:16

Olen mielen kiinnolla seurannut paikallis lehden yleisön osasto kirjotteluva. Paljon sielä puhutaa asijaa mutta joskus tuntuu ,että varsinainen asian ydin jää jonnekkin sinne kaiken maaliman kirjotus virheiden alle. Niimpä minä keksin ,että olis hyvä kun toimituksessa olisi etes jonkillainen oiko lukia joka noukkisi ne kaikista pahemmat kirjotus virheet pois. No tietenkään. Enhän minä tavallinen lehden lukia tiedä kuinka paljon resurssia tämmönen oiko lukian palkaaminen vaatisi , mutta ei kai se haittaakkaan vaikka saatais eräs työtön kortistosta pois ja työ elämän pariin. Ja työttömystilastot paranee.

Mutta ,on kuiteskin toisaalta lystijä kun mieli pide ja kannan otto kirjotuksia ei toimituksen taholta korjailla. Alle kirjottanut on ainakin saannut monet hauskat hetket ,kun on käynnyt lukemassa joutsan seudun mieli pide palstaa verkko sivuilta. Painettuun lehteenhän ei ihan kaikki jutut päädykkään.

Lienekkin on selvää ,että ei siihen kuka vain ohi kulkia voi alkaa. Menisi toimitukseen ja sanomaan että minä otan sen työ tehtävän Parenpi olisi kuin olisi sivistys ja koulu pohjaa. Kieli oppi, ja atk taidot olisi hyvä.

Yllä olevan kirjallisen näytön perusteella ajattelinkin kysyvä toimituksen mieli pidettä , että olisko minusta yllä mainittuun tehtävään. Ja onko paikka yleensäkkään auki. Kerta minä olen työssä käyvä ihminen ,niin voisin tehdä hommaa vapaaajallani niinkun oman toimen ohella. Niikuin sanotaan.

Kaikella kunnijoituksella kirjottelioita ja niiden mieli piteitä kohtaa.

Yks vaan rakennus siistiä

p.s Myyväänköhän Joutsan kaupoissa talvenpakkasiin lämpimiä deddy takkia.
Markku ParkkonenVS: Kannan ottoa tältäkin puolelta: Oiko lukia tienaisi hyvin: 2.2.2010 9:47

Kiitokset kommenteista. Oikolukijoita on kyllä toimituksessa, mutta täytynee tehostaa toimintaa tältä osin.

Markku Parkkonen
päätoimittaja
Sari NiinimäkiVS: Kannan ottoa tältäkin puolelta: Oiko lukia tienaisi hyvin: 2.2.2010 10:03

Pienistä virheistä viis, jos ajatus välittyy ja jos kirjoittaja osaa perustella näkemyksensä vakuuttavasti.

Mielestäni kielivirheiden tuijottaminen ei ole kovin olennaista, vaan tärkeämpää olisi avoin keskustelu ja rohkeus tuoda perusteltuja mielipiteitään esiin täällä.

On kurjaa, jos ihmiset eivät uskalla kirjoittaa näkemyksiään pelätessään kielivirheitä tai joutumista jollain tavalla silmätikuksi mielipiteidensä tai virheidensä vuoksi.
Marko NikkanenVS: Kannan ottoa tältäkin puolelta: Oiko lukia tienaisi hyvin: 2.2.2010 12:19

Minusta nimenomaisesti tällaisella foorumilla toimituksen ei pitäisi mennä korjailemaan kirjoituksia esille nousseessa oikoluentamielessä, koska silloin niistä häviää tietty persoonallisuus ja omaleimainen ote. Herjaukset ja muut asiattomuudet yms. pitää toimituksessa luonnollisesti raakata pois ennen julkaisua. Jossain tapauksessa - jos ruvettaisiin ammattilaisen kädellä oikolukemaan ja korjailemaan - niin joidenkin tekstinikkareiden loihtimat hengentuotteet jouduttaisiin käytännössä kirjoittamaan uusiksi.
Eeva HarjuVS: Kannan ottoa tältäkin puolelta: Oiko lukia tienaisi hyvin: 2.2.2010 19:41

Olipa "virkistävää" tekstiä oikolukijasta. Kuinka toi kielioppi voisi hyvää olla, kun on käynyt vaan supistetunkansakoulun.Ollaan siinä asiassa kohta viimeiset sen koulun "opiskelleet". Koko kirjoittaminen jäisi tekemätä jos siihen alkaisi vaan tuijottamaan.Onhan se mukava kun syntyy keskustelua? Välimerkit,isotkirjaimet/pienetkirjaimet ja lauseet on vähän niin ja näin, mutta,liekkö se niin huono juttu ,kun ollaan vaan "maallikkokirjoittajia". Vähän nk.maalikkosaarnaajia. Pidetään edes puhetta yllä.
Kai VaaralahtiVS: Kannan ottoa tältäkin puolelta: Oiko lukia tienaisi hyvin: 8.2.2010 10:29

Suosittelen oikein kirjoittajia perehtymään väärin kirjoituksen aatteeseen siten, että.
Ei voi pyytää enempää, kuin mitä koulussa on opettajat meille oppina antanut.
Ja jos väärin kirjoittajia on paljon, niin kannattaa miettiä, josko he ovatkin enemmistönä oikeassa. Ja itse on oikeinkirjoitukseen mukaan liehiteltynä, täysin väärässä.
Väärinkirjoitus on aina ollut väärin kirjoitusta. Se on vakaa ja monitulkintainen olotila.
Oikein kirjoitus on aina ollut muuttuva kehitys jota tavallinen kansa ei ole omaksunut. Kielellinen monimuotoisuus on parhaimmillaan jopa katoavassa Joutsan murteessa. Jota oikein puhuvat ja oikein kirjoituksen "harhaoppii" langenneet eivät kehtaa edes pitää minään murteena.
Uskallan väittää näin, sillä minun tyylini on kirjoittaa siten kuin sen itse ymmärrän. Ja toiset lukevat kirjoitukseni siten kuin pystyvät yleensäkään ymmärtämään mitään.
Tutustukaa Simo Avikaisen ja kumppaneiden murresanastoon.
Joutsan alkuasukkaille, pärnämäkiste,pussinpohjalaeste, ynnämuije jousalaiste puhee ymmärtämiseks.
Senkö pahkeisen takia posmultua ja ehonen tahoen eistiä ouvot vouhkimat.
Eeva HarjuVS: Kannan ottoa tältäkin puolelta: Oiko lukia tienaisi hyvin: 8.2.2010 19:53

Kai Vaaralahti nosti esille Simo Avikaisen nimen murretaitajana (onkohan toi sana yhdyssana?). Joskus minäkin olen ajatellut, että voisiko Hän pitää sellaisen murreillan, vaikka kirjastossa. Eihän tämä Jousan murre mitään kaunista ole, mutta olishan sitä mukava kuulla. Tulisi esille erilaisia sanoja/sanontoja ym:ta mukavaa.
Joutsan Seutu